'PC-gaming groter dan consoles in 2014'

PC-gaming zal in 2014 groter zijn dan alle consolegames bij elkaar. Dit blijkt uit een onderzoek van DFC Intelligence in opdracht van videokaartenfabrikant Nvidia. Volgens het onderzoek groeit de markt voor PC-games gestaag, terwijl de markt voor consolegames licht zal dalen.

Was de omzet van PC-gaming in 2008 nog 13 miljard dollar wereldwijd, zal dit stijgen naar 23 miljard dollar in 2015. De omzet uit consolegames zal in 2015 hetzelfde zijn als in 2008; namelijk 22 miljard dollar. Hierbij houdt DFC Intelligence ook rekening met de komst van mogelijke nieuwe consoles.

Redenen voor de booming PC-gaming zijn de grote toename van digitale distributie, abonnementen die nodig zijn bij PC-games als World of Warcraft en de inkomsten uit microtransacties die behaald worden bij andere soortgelijke games. Dergelijke verdienmodellen zijn bij consolegames nog niet gangbaar.

Verder worden de hardwareverschillen tussen PC's en de consoles steeds groter. De PC was al 40 procent krachtiger in 2005 toen de Xbox 360 werd geïntroduceerd, nu zijn de verschillen nog groter. De huidige GeForce GTX 580-videokaart is volgens Nvidia negenmaal krachtiger dan de ATI Xenos-chip uit de Xbox 360.

Die ontwikkeling is ook uitgevers en ontwikkelaars niet ontgaan, wat resulteert in een groeiend aantal games dat exclusief voor PC verschijnt. Zo verschijnen in de komende maanden games als Diablo III, Star Wars: The Old Republic en Dota 2, die enkel op PC speelbaar zijn.


'PC-gaming groter dan consoles in 2014' (Bron: DFC Intelligence)