Dragon Ball Z: Battle of Z

De televisieserie bestaat dit jaar 25 jaar en er zijn in de loop der jaren tientallen videogames van uitgekomen. Toch heeft uitgever Namco Bandai besloten nog een Dragon Ball Z-game in de serie uit te brengen. Weet Dragon Ball Z: Battle of Z nog iets nieuws te brengen of hebben we alles inmiddels wel gezien?

Allereerst moet worden gezegd dat er van een verhaallijn geen sprake is. Je speelt een serie aan missies die weliswaar door een aantal van de Dragon Ball Z-saga’s loopt, maar het is meer een reeks aan losse gevechten dan dat er echt een verhaal aan vastzit. De echte fans zullen wel herkennen in welk deel van de serie zij zitten, maar wie de serie niet goed genoeg kent, heeft geen idee van het achterliggende verhaal.

Hierdoor kun je de game eigenlijk alleen beoordelen op de gameplay zelf. Battle of Z is een coöperatief vechtspel. Dit betekent dat alle gevechten die je voert in teamverband zijn. Wanneer je in de singleplayer speelt, worden de overige personages door de AI bestuurd. Het samenspel is echter meer dan alleen samen vechten. Je kunt elkaar helpen met bijvoorbeeld energieoverdracht of je kunt een medespeler laten bijkomen als deze is verslagen, zodat er geen respawn hoeft plaats te vinden.

De besturing van Battle of Z is op zich erg toegankelijk en overzichtelijk. Je hebt twee knoppen om omhoog en omlaag te zweven, een knop voor een aanval van dichtbij en een knop voor een aanval van veraf. Met de linker shoulder button kun je de aanvallen sterker maken en met beide shoulder buttons kun je een superaanval maken. Hierbij moet je echter wel iets in de gaten houden: voor de sterke aanvallen heb je energie nodig. Als je energiebalk leeg is, doet je personage namelijk even niets meer en staat deze als het ware uit te hijgen. De energie komt na verloop van tijd vanzelf terug of je kunt het van een medespeler bijgevuld krijgen.

Daarnaast is er nog een grote balk boven in beeld. Deze geeft je Saiyan-energielevel weer. Deze wordt gevuld door goed geplaatste aanvallen op de vijand. Pas wanneer de balk een bepaald niveau heeft bereikt kun je een superaanval, zoals de wereldberoemde Kamehameha, uitvoeren. Op zich is de gameplay prima te doen, ware het niet dat het soms zo snel om je heen schiet, dat je bij tijd en wijle geen idee hebt waar de tegenstanders of aanvallen vandaan komen.

De singleplayer kent een losse missiestructuur. Deze is opgebouwd uit een aantal paden die je kunt kiezen. Door een missie te spelen, speel je automatisch de volgende in het missiepad vrij. In de missies vecht je over het algemeen tegen een reeks kleinere vijanden, vaak Saibamen, maar tussendoor kom je hier ook een aantal bekende schurken uit de serie tegen, zoals Nappa, Piccolo en de Androids. Aan het eind van de missiepaden wachten de Giant Bosses, want geen vechtspel kan natuurlijk zonder eindbaas.

Tijdens de missies speel je ook andere personages vrij. Op een gegeven moment kom je namelijk op een punt waarbij je zelf mag kiezen welke vier personages je in je team wilt hebben en met welke jij wilt spelen. Hiermee kun je een compleet eigen tactiek bepalen voor het gevecht. De personages hebben namelijk ieder een bepaalde vechtstijl die je met elkaar kunt combineren. Sommigen zijn sterk in gevechten, sommigen hebben sterke afstandschoten en weer anderen zijn heel sterk in de ondersteuning van andere teamgenoten. Oh ja, en nog een leukigheidje voor de echte Dragon Ball Z-geeks: Battle of Z is het eerste spel waarin je als Goku Super Saiyan God kunt spelen. Hoe cool is dat!

Het spel bevat ook een levelstructuur. Door goeie en speciale aanvallen te gebruiken krijg je aan het eind van het gevecht punten die je naar een volgend level brengen en je sterker maken. Hetzelfde geldt ook voor de losse personages, die ook levellen. Wanneer je dus veel met je favoriete personage speelt, wordt deze op een gegeven moment gigantisch sterk.

Daarnaast kun je via vrij te spelen kaarten jouw personage upgraden met speciale features zoals sterkere aanvallen of een betere verdediging. Ook kun je met de powerpunten die je in de gevechten verdient items kopen die jouw personage nog sterker maken. In het begin zie je hier nog niet echt het nut van in, maar uiteindelijk heb je ze toch echt wel nodig. Deze upgrades kun je niet alleen toepassen op het personage waar jij mee vecht, maar ook op de drie andere mannetjes die jij hebt gekozen in het gevecht. Om het geheel nog een extra persoonlijk tintje te geven, kun je ook nog eens de kleur van de outfits aanpassen.

Naast de singleplayer heeft de game ook nog een multiplayer. Deze is echter alleen online. Er zit geen offline-multiplayer in. Je hoeft dus geen vrienden thuis uit te nodigen, tenzij je iemand zoekt die tijdens het spelen chips en cola voor je haalt. Via de multiplayer is het onder andere mogelijk om missies uit de singleplayer te spelen. Dit is erg handig voor die missies waarbij de AI van het spel je echt hard in de steek laat.

Daarnaast zijn er vier verschillende multiplayermodi. Je kunt een standaard vier-tegen-viergevecht spelen, waarbij je per team een aantal retries krijgt. Het team dat als eerste door zijn retries heen is, heeft dan verloren. Ook kun je een gevecht spelen om de hoogste score. Verder is er nog een Battle Royal, waarin ieder voor zich vecht, en een Dragon Ball Grab, wat een soort capture the flag-modus is, maar dan met dragon balls.

De multiplayermogelijkheden zijn op zich heel tof gedaan, zeker doordat je verschillende soorten gevechten kunt spelen. Het nadeel hiervan is dat er (blijkbaar) niet heel veel Dragon Ball Z-fans meer zijn. Je zit soms echt minutenlang naar een scherm te staren, wachtend op die oh zo nodige vierde speler in je team. Even snel een potje multiplayer zit er dus jammer genoeg niet echt in.

Dragon Ball Z: Battle of Z is, ondanks dat het het 10.000ste spel in de serie is, heel goed in elkaar gezet. Het had wat meer verhaal mogen hebben, maar de diversiteit in de gameplay maakt een heleboel goed. Doordat je personages kunt levellen en upgraden en je team zelf kunt samenstellen, is het mogelijk om elke keer een ander gevecht te creëren. De verschillende soorten multiplayergevechten zijn heel leuk, alleen weerhoudt het lange wachten je er soms van om de multiplayer op te starten. Dragon Ball Z: Battle of Z is een leuk spel en een prima aanvulling op de serie.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel keuzemogelijkheden - Gebrek aan verhaal 7
+ Gevarieerde gevechten - Lang wachten bij de multiplayer