Summer Game Fest en E3: een terugblik

In een tijd waarin we toch nog in een wereldwijde pandemie zitten, zijn fysieke conferenties nog net te vroeg. E3 was dit jaar dan ook weer volledig online en ons aller Geoff Keighley probeert er met Summer Games Fest ook een leuke tijd van te maken. Maar, is dat wel gelukt? Hieronder een terugblik op de shows die ik heb gekeken* en wat ze toevoegden. Of niet, natuurlijk.

Summer Game Fest Live
De zomer vol games werd afgetrapt met Summer Game Fest Live, een presentatie door Geoff Keighley. Vorig jaar werd deze, dankzij de pandemie, voor het eerst georganiseerd. Dit jaar is de tweede editie en er zijn zeker positieve punten te noemen. Denk aan het hoge tempo van de aankondigingen. Daarnaast werd er van veel games daadwerkelijk gameplay getoond en waren er gewoon grote aankondigingen.

Denk aan Tiny Tina's Wonderland, een fantasy spin-off van Borderlands. Maar ook aan een next-gen port van Death Stranding en natuurlijk de allereerste gameplay-demo van Elden Ring. Het mooie van de show is ook dat games die al lang uit zijn of indies ook de kans krijgen om gezien te worden door een groot publiek. Tijdens grote persconferenties worden die weleens over het hoofd gezien, terwijl ze wel een platform verdienen.

Elden Ring Tree

Toch was de show uiteindelijk teleurstellend. Er waren weinig échte aankondigingen en veel van wat werd getoond waren simpelweg (kleine) updates voor games die al uitwaren. Een roadmap voor Among Us zonder data, een skin voor Fall Guys, een teaser van drie seconden voor een nieuw personage uit Apex Legends, twee nieuwe reskins voor personages uit Overwatch 2, een samenwerking tussen Fast 9 en Rocket League en ga zo maar door. Zelfs daarbuiten was het triest, met vage muzikale optredens en een filmtrailer voor Free Guy. Een aankondiging van een nieuwe studio, zonder aankondiging of teaser van waar aan wordt gewerkt.

Nee, de show was het hem niet. Er waren toffe dingen, maar mijn God. 4/10.

Tribeca Games Spotlight
Voor het eerst werd deze show gehouden en het was voor mij een ware verrassing. Een aantal indies kreeg de spotlight in een ontspannen sfeer, waar de developer zelf een praatje hield en op sommige aspecten inging. Inspiratie, afwegingen, noem maar op. Games als Signalis, Kena en Twelve Minutes zijn stuk voor stuk unieke games die iets nieuws proberen te brengen in de industrie.

Sommigen kunnen de show als saai of langzaam ervaren, maar ik vond het een fijne afwisseling. Indies verdienen een spotlight, maar krijgen dat vaak niet in grotere shows. Zijn ze daar wel, dan schopt het publiek ze vaak fijn naar beneden, want: 'Indie shit, geef me AAA!' Tribeca zorgde voor een mooi, laagdrempelig contrast en had mooie titels. Fijne 7/10 en ik hoop ze volgend jaar weer te zien, ook als E3 dan weer op een ouderwetse manier ingevuld kan worden.

Koch Primetime Gaming
De eerste, en enige, show van deze E3 die ik daadwerkelijk uit heb gezet. Eén van de slechtste shows die ik ooit heb gezien. Van een host die doet alsof ze praat tegen de developers (want live was het zeker niet, dat weiger ik te geloven) en een compleet gebrek aan gameplay. Droog interview na droog interview. Het is alsof Koch de feedback van vorig jaar (de veelgehoorde klacht dat gametrailers teveel CGI toonden) ter harte had genomen door simpelweg geen games te tonen. En wat wel getoond werd, was ook niet echt van een niveau waar je enthousiast van wordt.

Terugkijkend is er in een show van ruim twee uur voor vier of vijf games iets van beeldmateriaal getoond. Als dat het niet samenvat, dan weet ik het ook niet meer. Koch, als je volgend jaar weer niet je échte klappers kan laten zien, dan zou ik een jaartje overslaan. 1/10, would not watch again.

Ubisoft Forward
Dit was een typische Ubisoft E3-presentatie. Je hebt de verplichte aankondigingen van Just Dance, wat footage van superhippe kijk-ons-tof-zijn-games als Riders Republic, updates over wat DLC en aankomende titels en een toffe aankondiging of twee (in dit geval Mario + Rabbids en de Avatar-game). Het is allemaal niet erg spectaculair, de presentatie doet teveel zijn best om tof en energiek te zijn, maar de content was uiteindelijk ok. Een nipte voldoende, 6/10.

Mario + Rabbids Sparks of Hope 2

Devolver Digital
Devolver Digital doet weer een Devolver Digital. Persoonlijk heb ik de shows nooit zo grappig of slim gevonden als anderen, maar goed, ergens de draak mee steken (zeker de gamesindustrie als geheel) is natuurlijk van tijd tot tijd wel leuk. Met leuke games erbij is dat zelfs nog leuker, want DD is uiteindelijk een prima uitgever

Het is dan wel weer jammer dat ze weer de draak steken met de industrie, maar wel komen met een initiatief voor zeer beperkte physical only releases (nooit digital). Over een absoluut dom en klantonvriendelijk idee gesproken. Dan ben je gewoon hypocriet bezig natuurlijk. Het scheelt mij wel tijd en geld, want het zijn games die ik nooit en te nimmer ga spelen. Elk nadeel heeft zo zijn voordeel. Verder waren de getoonde games dit jaar wat minder interessant, wat dit gewoon een matige editie van de show maakte. 5/10