Borderlands 2

Na een heftig en langdurig gevecht knallen ik en mijn real-life kameraad een enorm schip uit de lucht. Het conflict an sich was behoorlijk enerverend. We gingen beiden meerdere keren bijna dood en er moest uiteindelijk een explosieve bazooka aan te pas komen. Onze vreugdedans wordt nog intenser wanneer er bergen loot uit het schip valt. Lang leve de bazen van Borderlands, ook wel bekend als loot-piñatas!

De adrenaline giert nog door mijn lijf als we gelijk daarna overgaan op dat andere aspect van Borderlands: het voorzichtig uitpluizen van de loot. De stats van de nieuwe wapens, zoals 'fire rate' en 'magazine size', worden uitgebreid, nauwkeurig en eigenlijk gewoon obsessief vergeleken met ons bestaand wapenarsenaal.

Deze activiteit staat eigenlijk in groot contrast met het actievolle gevecht van een paar momenten ervoor, maar is op de een of andere manier net zo verslavend en leuk. Het samenspel tussen die twee elementen werkt onverwacht goed, zeker als je het samen met vrienden doet.

Ultieme mix
Borderlands is dan ook een bijzonder brouwsel. Het is een mix van opvallende cell-shaded graphics, het loot-systeem van Diablo, RPG-achtige skill trees, een co-op infrastructuur, krankzinnige humor en FPS-mechanieken. Deze melange was lang niet perfect in het eerste deel, die een beetje afgeraffeld aanvoelde. Wat te denken van eentonige (in zowel kleur als indeling) omgevingen, achterlijke AI die altijd recht op je afliep en een teleurstellend verhaal.

Gearbox heeft alle klachten ter harte genomen en heeft met Borderlands 2 grotendeels alle problemen van het eerste deel verholpen. Daarbij is het aanlokkelijke brutale karakter van het eerste deel niet alleen intact gebleven, maar het is verder versterkt.

Borderlands 2 pakt de draad een paar jaar na het einde van deel een weer op. Handsome Jack, de president van de steenrijke Hyperion wapencorporatie, heeft de macht in Pandora gegrepen. Om de dictatuur van Jack tegen te werken zijn de Vault Hunters uit het eerste deel een rebellengroep begonnen.

Pandora
Jij speelt een nieuw personage dat op zoek is naar een tweede kluis in Pandora en midden in de oorlog tussen Jack en de rebellen komt. Het verhaal is nu een stuk aangrijpender doordat er veel meer personages aan bod komen die je aan de hand van constante dialogen door het verhaal stuwen. De zijmissies profiteren trouwens ook van vaak hilarische en beter uitgewerkte personages.

Borderlands 2 is een game bomvol content. Het is dan een beetje teleurstellend om te zien dat Gearbox alsnog het spel nog meer puf wil geven door de boel uit te rekken. Het hoofdverhaal duurt een beetje te lang, zo is er af en toe een onnodige fetchquest die de conclusie geforceerd uitstelt. Bepaalde zijmissies dwingen je ook om door een gebied heen te gaan die je al hebt gezien. Het is gewoon zonde.

De sequel zet zoals gezegd de fouten van het eerste deel recht. De AI doet nu zijn best om kogels uit de weg te gaan en de speler te flankeren. Het is nog steeds niet echt intelligent, maar het is een grote IQ-injectie in vergelijking met de voorganger. Pandora is nu een planeet met meer gezichten: sneeuwvlakken, graslanden, vulkaangebieden, bergtoppen. Het is nu echt een wereld in plaats van alleen een heel grote woestijn.

Gunsgunsguns
De variatie in wapens heeft ook een boost gekregen. Daar waar je in het eerste deel amper het verschil tussen het schiettuig van de verschillende wapenfabrikanten kon onderscheiden, worden de afwijkingen in het tweede deel breed uitgemeten. De wapens van Hyperion zien er bijvoorbeeld futuristisch en strak uit terwijl die van het 'Bandits'-merk grof in elkaar zijn gezet waardoor ze er ruig uitzien.

Het uiterlijk is niet het enige wat telt, de wapens van elke fabrikant hebben speciale vaardigheden. Zo hebben de geweren van Maliwan altijd type elemental damage. Vladof-wapens kunnen daarentegen ontzettend snel hun magazijn leegschieten. Een aantal wapens die je vindt zullen uniek aanvoelen en tegelijk erg nuttig zijn, waardoor je echt van ze gaat houden. Ik was op een gegeven moment zo gesteld op een aantal van mijn baby's dat ik weigerde om ze om te ruilen, zelfs toen ik reeds betere wapens had aangetroffen.

Conclusie:
Borderlands 2
is in essentie de realisatie van wat Gearbox met het eerste deel voor ogen had. De game is goed gebalanceerd en maakt eigenlijk geen grote fouten. Het enige mogelijke verwijt is dat het het qua ambitie en innovatie het eerste deel niet ver vooruitstreeft. Dat vergeet je echter weer snel als je Claptrap dubstep hoort nadoen of hoort hoe Handsome Jack zijn diamanten pony beschrijft.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Hilarische personages die ook diepte hebben     - Hoofdverhaal wordt iets te veel uitgerekt 9
+ Shoot & loot-gameplay is nog altijd verslavend - Niet alle zijmissies zijn even sterk
+ Veel minpunten van het eerste deel zijn verholpen - Innoveert in principe niet veel ten opzichte van het origineel


Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en pc.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.