Gadget: PocketBook IQ 701

Het lezen

Het belangrijkste van een e-reader is natuurlijk het lezen zelf. Op het hoofdscherm worden de drie laatst geopende boeken weergegeven. Ik tik er één aan. En ik tik nog wat harder. Ik moet duidelijk nog even wennen aan dit touchscreen, alles moet wat harder aangedrukt worden dan bij mijn telefoon. Uiteindelijk opent het boek zich. Bladeren doe je door van rechts naar links met je vinger over het scherm te bewegen, of door kort op de volumeknop te drukken. Dat laatste is makkelijker, ook omdat je vinger al in de buurt zit van die knop als je de reader vasthoudt. De nieuwe bladzijde laadt zich snel. Het lezen zelf is prettig, je kunt alles naar wens aanpassen, zoals de lettergrootte en de mate van verlichting. Ook kun je kiezen voor lezen in de nachtstand, dus een zwarte achtergrond met witte letters. Deze opties kun je bereiken door even op de menu-knop te drukken.

lezen

Lezen

Lettertype groot

Groot lettertype

lettertype klein

Klein lettertype

nachtstand

Lezen in de nachtstand

Op de reader zelf staan al zo'n duizend (copyright-vrije) boeken, waaronder ook veertig Nederlandse. Dit zijn grotendeels vertaalde werken, maar er staan ook wat Nederlandse boeken op van bijvoorbeeld Louis Couperus. In de oorspronkelijke spelling uit het eind van de negentiende eeuw, dus de meeste Nederlandse gebruikers zullen deze boeken waarschijnlijk niet gaan lezen.

boeken

Beschikbare schrijvers in het Nederlands

Gelukkig kun je eenvoudig zelf nieuwe boeken aan je e-reader toevoegen. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt je e-reader aansluiten op een computer met behulp van een micro-usb-kabel en zo boeken of teksten aanwezig op je computer naar je e-reader slepen. Ook kun je het SD-kaartje in je computer stoppen en daar de boeken op zetten. Dit gaat allemaal erg snel en eenvoudig, want in welk bestandsformaat de boeken ook zijn, de bestanden zijn vaak klein en worden in een oogwenk overgezet. Ook kun je nog op geheel andere manieren boeken toevoegen. Op de reader staan namelijk verschillende applicaties waarmee je ook boeken kunt verkrijgen en lezen. Hiervoor moet je wel een wifi-verbinding hebben. Heb je dat, dan kun je met behulp van de applicaties van Bol.com, Amazon en Aldiko boeken kopen en lezen. Ikzelf heb een boek aangeschaft via de applicatie van Bol.com. Betalen kon via automatische incasso of met behulp van iDeal. Nadat de betaling afgerond was werd het boek meteen gedownload. Op het hoofdscherm staat ook nog een link naar Bookland.net, waar ook weer vele boeken verkrijgbaar zijn, al dan niet gratis. Het boek, gekocht bij Bol.com, kun je vervolgens lezen via de reader van Bol.com of via de 'library'. Dit maakt het wel enigszins verwarrend, dezelfde boeken zijn op verschillende manieren toegankelijk. Aldiko heeft ook weer een aparte reader.