Front Mission Evolved

Gespeeld op de PS3
Ook verkrijgbaar op PC en Xbox 360
 

Front Mission Evolved

 

De Front Missionreeks is een gamereeks die al sinds 1995 bestaat. Ooit begonnen op de Super Famicom is het daarna overgestapt op de Playstation enf in latere stadia ook nog op de PS2, PC, Nintendo DS en Xbox (360). Waar het vroeger echter een turn-based RPG was, heeft Square Enix nu besloten om het over een andere boeg te gooien. Je gaat nu zelf je mechs besturen en zodoende trachten de wereld te redden van verdoemenis.

Front Mission Evolved is een actie-shooter waarbij je met je mech-robot moet proberen om de wereld te beschermen. De wereld is na jaren van oorlog opgesplitst in verschillende facties. Iedere factie heeft een eigen orbitale lift, een lift die je naar de rand van de atmosfeer brengt. Ja mensen, het is gelukt om een wereld te creëren in de ruimte. Als één van deze factie plots de onze aanvalt en onze lift vernielt, is dat het teken voor oorlog. Jij speelt hierin Dylan Ramsey. Je bent een simpele engineer die toevallig aan het werken is aan een prototype robot als jouw factie wordt aangevallen. Je vader zit ergens in het gebied dat aangevallen is en jij gaat op weg om hem te zoeken.

FME-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Look & Feel

Tijdens het laden van het spel kreeg ik een goed gevoel over het spel. De cut-scenes zagen er goed uit, iets dat we wel gewend zijn van Square Enix. Tijdens het laden van de film worden de gebeurtenissen vooraf getoond en zien we de protagonist in zijn knuffelrobot zitten terwijl hij wat zaken aan het instellen is. En daar komt gelijk de eerste teleurstelling. Hoewel alle cut-scenes er degelijk uitzien, zijn de personages niet mooi uitgewerkt. Het wordt nog erger zodra een personage zijn of haar mond open trekt; dan is het duidelijk dat dit geen topper zal worden. 

Maar goed, de cut-scenes zijn nog wel te skippen, het gaat uiteindelijk om de actie. Je begint ergens in een dode stad waarna je op zoek gaat naar de plek waar je vader zich schijnt op te houden. Hierbij valt op dat de besturing van de mech redelijk is uitgevoerd. Lopend is je meche zo langzaam als een slak, maar zodra je je schaatsen aanzet, glijd je door de stad heen. Je hebt hierbij wel rekening te houden met een meter die afloopt, dus je kan niet continu schaatsen.  

Ready for action!

Na een korte schaatsperiode kom je aan bij je eerste tegenstander en deze probeer je even rustig neer te knallen. Je schaatst naar links, schiet een raket, schaatst naar rechts, vuurt je gun af en verstopt je achter een muur om je weer op te laden. Opvallend aan deze moves is, dat auto, bomen en overige obstakels allemaal bezwijken onder jouw brute kracht. Rijd je echter met volle snelheid tegen een gebouw aan of vuur je een raket op een gebouw af, dan loopt deze totaal geen schade op. Ook valt het op dat er niemand in de stad rondloopt. Auto's staan wel mooi geparkeerd, maar het lijkt alsof niemand meer woont in de stad. 

Het leuke aan deze versie van Front Mission is dat jij je mech kan tweaken. Je mag hem (of haar) een kleurtje geven en naarmate het spel vordert, krijg je ook de mogelijkheid om meer wapens te kopen. Deze kan je plaatsen op je schouders of in je handen. En hier treedt het volgende probleem op. Iets dat ook al opviel als je in je mech zit. Het lijkt alsof Square Enix dit spel gemaakt heeft voor mensen met een 52" Full HD tv. Ik heb thuis een tien jaar oude kleine Philips tv staan. Deze zal tussen de 28" en 32" zijn en absoluut geen Full HD. HD. En daarmee treedt het volgende probleem op. Ik wilde mijn mech gaan upgraden, maar ik kon niks lezen. De letters waren klein binnen een kleine menu en er zijn ongeveer acht menu's in beeld. Dit probleem had ik ook al bij de besturing van de mech. Er is ontzettend veel informatie tegelijkertijd in beeld. Dit is prima als je een scherm hebt dat dit ondersteunt, echter had ik dit niet. Dit was wel een grote teleurstelling doordat het nu veel langer duurde eer ik mijn mech getuned had. Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om mijn mech roze te verven, een shotgun in mijn hand te nemen en de eerste de beste upgrade voor mijn schouderbladen te kiezen. 
 

FME-2

Was dit het enige dat tegenviel? Nee helaas. De missies waren old-school rechttoe rechtaan. Stap in je mech, ga naar een locatie, schiet ondertussen een X aantal tegenstanders neer en versla een eindbaas. Per eindbaas werd je vaak gelimiteerd in je mech-opzet. Bij sommige moest je speciale wapens gebruiken of bepaalde schaatsen waardoor ik niet het gevoel had echt een eigen mech gecreëerd te hebben. De actie verandert niet veel, je blijft vasthouden aan hetzelfde patroon. Schieten, schaatsen, schuilen. Dit is leuk voor de eerste paar missies, maar het gaat naarmate het spel vordert zeer vervelen. De AI is daarbij ook niet slim opgebouwd. Zij schuilen niet voor je, maar gaan midden op de weg staan schieten op jou. Hierdoor is het niet lastig om je tegenstanders uit te schakelen aangezien jij wel gaat schuilen.

Multiplayer

Er is echter wel een lichtpuntje te vinden binnen Front Mission Evolved en dat is de Multiplayer. Verwacht hier geen baanbrekende vernieuwingen, nieuwe levelsystemen of innovatieve upgrades. Alles wat je binnen de multiplayer ziet, is iets dat je al eens gezien hebt. En dat is niet persé een negatief iets. De actie is niet slecht te noemen en het is leuk om tegen menselijke tegenstanders te spelen. Zij zijn namelijk wel slim en proberen zich te verschuilen. Je hebt een levelsysteem waarbij je je mech kan upgraden en zodoende kan proberen om een ultieme robot te bouwen. Echter gaat dit in de hogere levels wel een stuk langzamer en beloont het spel vooral de mensen met de beste mechs. Hierdoor is het voor de late starter moeilijk om snel omhoog te ranken. Al met al is de multiplayer niet vernieuwend, maar zeker niet slecht te noemen. 

Conclusie

Het zal niemand verbazen dat dit spel geen toppertje is. De cut-scenes zien er redelijk uit en de mech is leuk om te besturen, maar er zijn teveel teleurstellingen om dit te blijven spelen. Er is weinig verandering in de gameplay, je blijft vasthangen aan dezelfde routine en je hebt een vergrootglas nodig met oudere televisies. Als laatste is het verhaal ook niet heel innovatief te noemen. Een slechterik valt de wereld aan en jij gaat op weg om hem tegen te houden. Been there, done that.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Cutscenes       
- Geen diepgang
5.5
+ Robots zijn altijd goed
- Tekst slecht te lezen

- Weinig verandering in gameplay