Fate Of The World

Gespeeld op Windows. Ook beschikbaar voor Mac.

De wereld gaat ten onder! Aardbevingen, overstromingen, tornado's en droogtes verwoesten onze mooie planeet. Is er dan helemaal niemand die hier iets aan kan doen? Jawel, jij kunt dat! Niet door twee euro vijftig te storen op giro 555, maar door Fate Of The World te spelen. Je zult weinig invloed hebben op de aarde in de echte wereld, maar een virtuele wereld redden van de hongersnood is ook prima.

In Fate Of The World ben je de leider van een nieuwe overkoepelende organisatie genaamd Global Environmental Organization. Je kunt kiezen uit enkbeele scenario's die plaatsvinden over de hele wereld; van hongersnood in Afrika tot rellen in Rusland. Je hebt een bepaalde periode waarin je een vastgesteld doel moet behalen. De bevolking moet verhoogd of verlaagd worden, een land moet weer veilig worden of de economie binnen een land moet stabiel zijn. Dit doel bereik je door turnbased beslissingen te nemen. De beslissingen die je kunt nemen, zijn beschikbaar in de vorm van kaarten. Je kunt één of meerdere kaarten spelen en hopen dat het de goede beslissing is. Het spel gaat dan vijf jaar verder, berekent de gevolgen en je kunt weer opnieuw kiezen. Makkelijk toch? Nee, niet bepaald.

FateOfTheWorld1

Het probleem bij FOTW zit hem namelijk in de hoeveelheid data die je voor je kiezen krijgt. Er zijn tig schermen met statistieken te bekijken, een groot aantal kaarten om uit te kiezen en de gevolgen zijn vaak vooraf niet duidelijk zichtbaar. Dit is waarschijnlijk ook het doel van de game, niet alles moet netjes uitgekauwd klaar liggen voor de speler. Hierdoor is het voor een beginnende speler compleet onlogisch wat er precies gebeurt. Je gooit wat kaarten op tafel waarvan jij denkt dat ze goed zijn en hoopt dat het een juist besluit was. Wil je het spel goed kunnen spelen, dan moet je de statistieken napluizen, moet je precies weten welke gevolgen een kaart heeft en moet je die data combineren tot het nemen van een besluit. Leuk voor de diehards, maar mensen die de game voor het eerst oppakken, zullen hier weinig feeling mee hebben.

Visueel gezien stelt FOTW niet veel voor. Het enige dat je ziet is een wereldbol van alle gebieden. Jij beheert steeds enkele gebieden die zichtbaar zijn via een knop. De bol draait dan naar die regio, maar blijft in die mooie spaceview staan. Het scherm bestaat dus voornamelijk uit de wereldbol en een heleboel grafieken op het moment dat je de data gaat uitpluizen. De tussenfilmpjes zijn dan wel weer beter. Nog steeds niet de kwaliteit die je tegenwoordig van de meeste games verwacht, maar in ieder geval beter dan de saaie grafieken.

FateOfTheWorld2

FOTW is vooral educatief bedoeld en misschien zijn er hele scholen die dit gebruiken om kinderen te leren verstandige beslissingen te nemen. Gamers zullen dit echter al gauw links laten liggen; er gebeurt te weinig op het scherm en veel te veel achter de schermen. Het is niet duidelijk welke gevolgen een bepaalde beslissing heeft. Als je dit toch wilt weten, dan zul je alle kaarten moeten kennen en alle data gaan bestuderen. Beginnende spelers zullen snel afgeschrikt zijn door deze getallen, tabellen en grafieken. Fate Of The World is een game voor de diehard simulatie-fan, maar de het grote deel van de gamers zal deze game links laten liggen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Educatief de wereld redden - Teveel data
4