F1 2012

Het Formule 1-seizoen is weer bijna afgelopen. Op het moment van schrijven zijn er nog zes races te gaan en Fernando Alonso leidt met een kleine dertig punten. Zou Vettel dan eindelijk verslagen worden? Als Alonso het niet lukt, wordt het misschien tijd om het zelf eens te proberen. Gelukkig is F1 2012 pas uitgekomen en kunnen we weer een poging doen om wereldkampioen te worden.

Young Drivers Challenge
In 2010 kwam er na lange tijd weer een volwaardige Formule 1-game uit met F1 2010. Vorig jaar bracht Codemasters de 2011-versie uit die ondergetekende toen mocht reviewen en met een 8,5 beoordeelde. Toen onze PR-man de nieuwste versie op zijn deurmat zag liggen, hoopte ik stiekem dat ik deze ook mocht reviewen. Mijn babyblauwe kijkers hebben kennelijk geholpen, want enkele dagen later lag de game op mijn deurmat. Dus hup, de disc in de PlayStation en gaan met de banaan. Hmm...een Young Drivers Challenge? Het is duidelijk dat er ook is gekeken naar de minder ervaren gamers. De Young Driver Challenge laat je voor het eerst racen met een Formule 1-wagen en geeft tegelijkertijd meer informatie over enkele termen die je tegen gaat komen.

Je krijgt een aantal tests voor je kiezen: accelereer naar 175 en zorg dat je de auto stilzet in een afgebakend stuk. Bij een andere test moet je in de regen enkele bochten afleggen. Het zijn stuk voor stuk simpele onderdelen die een doorgewinterde F1-gamer makkelijk moet doorstaan. Daarnaast zijn er enkele video's te bekijken die meer informatie geven over onder andere DRS en KERS. Maar dat kennen we natuurlijk allemaal al van de vorige versie. Ik heb de game gestart om te racen, niet om videopresentaties te bekijken. Dus wordt de tutorial afgesloten en wordt de carrièremodus gestart.

F12012-YDC

Carrière
Het eerste dat opvalt is dat Codemasters met F1 2012 de randzaken omtrent het racen heeft verminderd. Waar je in 2011 nog een interview moest afleggen, je trailer voor het eerst bezocht en kennismaakte met je agent, gaat het in 2012 een stuk simpeler. Je krijgt een overzichtsscherm waar je enkele zaken kunt bekijken die belangrijk zijn: onder andere e-mails, informatie over het raceweekend en je verhouding tot het team worden weergegeven. Binnen enkele klikken laat je het raceweekend beginnen en zit je weer in je auto. Geen interviews afleggen of overbodige info van je agent aanhoren; hup die auto in en de baan op. Na enkele seconden zit ik op de baan voor een warming up-lap in Australië. En enkele seconden later lig ik al in de grindbak.

Oef, de game is iets moeilijker gemaakt, merk ik. Het is niet langer mogelijk om middenin een bocht je gas vol aan te gooien, je moet het gas ditmaal rustig op laten komen. Het is even wennen maar maakt de game wel een heel stuk realistischer. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, merk je dat de game verder weinig aangepast is. Codemasters had met F1 2011 natuurlijk al een degelijke racegame gemaakt en why change a winning team, right? 

F12012-CareerHelden!
Na enkele races vind ik het wel weer mooi geweest. Eens even kijken wat de game nog meer te bieden heeft. Het eerste dat ik wil proberen is de Champions Mode. In het huidige Formule 1-seizoen zijn zes verschillende wereldkampioenen aanwezig:  Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button, Sebastian Vettel, Fernando Alonso en als laatste natuurlijk Michael Schumacher. In Champion Mode mag je het tegen elk van deze helden opnemen in een reeks van scenario's.

Je begint de modus met een challenge tegen Räikkönen: je ligt enkele plekken achter hem en je moet binnen vijf rondje proberen om hem in te halen. Je komt midden in een groep terecht waarbij je ook nog tegenstanders op één ronde zet dus het is een drukke boel. Lukt het om Kimi voorbij te schieten, dan unlock je de volgende challenge waarbij je het mag opnemen tegen Hamilton. Op deze manier werk je je naar boven toe om uiteindelijk de ultieme eindbaas te ontmoeten: Michael Schumacher. Deze modus is vooral handig voor mensen die niet een aantal uur achter elkaar willen racen, maar zo nu en dan vlug een competitieve pot willen racen. Korte races, spannende scenario's en gevarieerde banen.

De tweede nieuwe modus is de Season Challenge. Hierbij race je één seizoen van tien races. Deze modus is wat meer 'arcady' dan de normale carrièremodus waarbij je natuurlijk meerdere seizoenen kunt afleggen. Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden; elke moeilijkheidsgraag geeft je minder opties. Bij easy kun je kiezen uit alle auto's, terwijl je op hard alleen kunt kiezen uit de laagste categorie teams. Ook dit is een leuke modus voor mensen die geen zin hebben om vele seizoenen achter elkaar te racen. 

Ben je die AI uiteindelijk beu geworden en wil je het eens opnemen tegen menselijke tegenstanders, dan kom je al snel uit op een online potje. Ondergetekende haalde enkele collega's over om ook de game te halen en 's avonds werd de eerste race gereden. Ook hier merk je dat Codemasters weinig heeft aangepast aan de game. Waarom zouden ze ook, want dit werkte prima in de vorige versie. 

F12012-win

Codemasters luistert niet
Al met al zijn er toch wat verbeteringen ten opzichte van vorig jaar, echter niet de verbeteringen waar ik op had gehoopt. Vorig jaar klaagde ik al over enkele zaken en deze zitten er momenteel nog steeds in. Dat merkte ik gelijk al in de eerste race die ik reed in Australië. Het was het begin van de race en de baan was aardig druk. Voor mij werd iemand opzij getikt, deze vloog terug de baan op, raakte mijn voorvleugel en reed rustig verder. Ik had verder geen schade en was ook niet gespind, dus vond het allemaal wel prima.

Tot ik boven in beeld ineens het icoontje zag dat ik een penalty kreeg: een drive through. Het zal toch niet, dacht ik. Maar helaas, het bleek er nog steeds in te zitten. Random penalties in situaties waarbij jij geen blaam treft. Enkele malen zat ik in een situatie waarbij ik iemand wél van de baan reed en kreeg ik niet eens een waarschuwing. Jammer Codemasters, gemiste kans.

Daarnaast vind ik de auto's soms ook erg ... hoovery. Als in, het lijkt wel alsof de auto's op enkele banen zweven. Vooral Shanghai heeft daar erg last van. Het is niet zozeer het feit dat je weinig grip hebt, maar visueel lijkt het wel alsof de auto enkele centimeters rondzweeft. Het is uiteraard niet storend, maar valt ontzettend op. 

Verder viel op dat de AI weer weinig fouten maakt. In het begin van een race willen er nog wel wat brokstukken rondvliegen, maar gedurende een race lijkt het wel alsof de AI foutloos rondrijdt. Vorig jaar kwam Codemasters met groot nieuws dat ze de safety car hadden ingevoerd. Die kwam ik in de vorige game pas in het derde seizoen tegen. Dit jaar heb ik weer anderhalf seizoen erop zitten en de safety car is nog niet één keer nodig geweest. Sterker nog, alle races werden gefinisht met hetzelfde aantal bestuurders als waar ik de race mee begon. Geen enkele uitvaller in een volledig seizoen. 

Conclusie
F1 2012 gaat verder waar F1 2011 is gebleven. De game is en blijft een waanzinnig goede simulatiegame. Codemasters heeft enkele verbeteringen doorgevoerd om de game makkelijker te maken voor onervaren gamers (door middel van de Young Drivers Test) maar ook om de ervaren rotten tevreden te houden. Zit je even krap in de tijd, maar wil je toch even racen? Dan kan de Champion Mode aan en mag je je bewijzen tegen Vettel of Button. Wil je toch liever een uitgebreidere ervaring hebben, dan start je een nieuwe carrière. De gameplay is niet heel veel veranderd en waarom zou je? De vorige versie was prima te spelen. Het enige dat echt opvalt is de manier waarop je gas moet geven, maar dat is een kwestie van gewenning. Het blijft wel jammer dat de minpunten van de vorige versie niet zijn opgelost voor dit deel. Hierdoor kan ik de game niet hoger beoordelen dan zijn voorganger en dat is die eigenlijk wel waard.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Volwaardige simulator - Onlogische penalties 8
+ Voorzichtig gas geven aub - Safety car? Waar is die dan?
+ Nieuwe snelle modi - Foutloze races door AI 


Gespeeld op PlayStation 3. Ook beschikbaar voor Xbox 360 en Windows.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.