Ratchet & Clank: QForce

De Ratchet & Clank-games van Insomniac Games zijn qua score nooit heel constant geweest. Er zaten ontzettend sterke games tussen (zoals Tools of Destruction) maar ook duidelijk mindere versies (zoals All 4 One). Insomniac besloot het roer weer om te gooien en met een innovatieve nieuwe game te komen. Het resultaat hiervan is QForce. Gaat QForce het gamebedrijf weer terug op de kaart krijgen?

Het antwoord is kort maar simpel: ja. QForce komt met een nieuw element in de R&C-reeks, namelijk tower defense. Voor de onwetenden onder ons: Tower Defense is een speltype die de laatste tijd vooral populair is geworden dankzij mobiele telefoons. Een reeks aan vijanden valt jouw basis aan en jij moet op strategische punten verdediging opstellen om deze aanvallen af te slaan. Bij QForce werkt het ongeveer hetzelfde maar laten we eerst met het verhaal beginnen.

QForce begint namelijk in het ruimteschip van Kapitein Qwark. Qwark heeft het presidentsschap verloren en heeft nu dus alle tijd van de wereld. Hij dacht zijn dagen te kunnen slijten door het universum af te reizen en vijanden neer te maaien, maar hij komt erachter dat er bar weinig gebeurt in het grote universum. Zodoende loopt hij in zijn roze badjas te ijsberen in zijn schip hopend op wat actie. Die actie komt dan ook snel, want een onbekende bad guy meldt zich. Deze schruk heeft op drie planeten de verdedigingspunten uitgeschakeld en het is aan Qwark, Ratchet en Clank de taak om deze weer werkend te krijgen.

R&C2

Clank is koning
Zodoende pakt iedereen zich samen en gaat op pad naar de eerste planeet. De tweede controller werd in huize Kn0x ingeschakeld, want het is mogelijk om deze game in co-op-modus te spelen. Ondergetekende koos voor Clank (want Clank is koning) en mijn vriendin ging voor Ratchet (want 'schattig'). Helaas voor Qwark dus, hij mocht de bank warm houden. De bedoeling van het spel is redelijk simpel. Jij hebt een basis waar enkele generatoren staan. Deze moet je beschermen tegen de slechterikken. Zij hebben echter ook een basis met generatoren. Jij moet nu het level afgaan, bolts verzamelen en dan een keus maken. Je kunt er voor kiezen om de tijd voor je eigen basis te minimaliseren en constant op de aanval te gaan of tijd steken in je eigen verdediging waardoor je minder tijd hebt om aan te vallen.

Onder het motto 'de beste verdediging is de aanval' werden er een handjevol verdedigingselementen geplaatst en ging ik met mijn kornuit op pad om meer bolts te verzamelen, bad guys neer te maaien en de vijandige basis over te nemen. Dat ging an sich best goed, tot ik dood ging en terugkwam op mijn eigen basis. Van de vijf generatoren waren er al drie kapot en de vijand was druk bezig om de andere twee neer te krijgen. Ratchet werd terug geroepen en een strijd vond plaats om de basis terug te krijgen. De generatoren die nog niet kapot waren, werden gerepareerd en er werden wat meer turrets geplaatst ter verdediging. Okee, het loont zich dus om tijd in je verdediging te steken.

R&C3

Clank is koning
Naargelang je het spel speelt kom je steeds meer wapens en verdedigingsmateriaal tegen. En hier komt weer de kracht van Ratchet & Clank terug. Er is namelijk flink wat materiaal te vinden om je basis te verdedigen, waaronder mijnen, turrets, vlammenwerpers en electro barriers. Het is niet een kwestie van zoveel mogelijk elementen neerzetten en hopen dat het goed gaat, je moet wel echt nadenken over je technieken. Als je een vertragende mijn neerlegt en direct daarna een vlammenwerpende turret, doe je beduidend meer schade dan deze erna leggen. En hoe meer wapens je vindt, hoe meer opties je krijgt om de tegenstander kapot te krijgen. Het tower defense-gedeelte is werkelijk ontzettend slim gedaan.

Over het algemeen doet de game weinigs slecht. Er zijn echter toch wat minpunten aan te merken. Het is misschien miereneuken, maar mensen die de Ratchet & Clank-reeks niet kennen, worden redelijk in het diepe gegooid. Geen introductie, maar BAM! Hier zijn je protagonisten, hier is de antagonist en ga maar lekker spelen. Ik kende toevallig de reeks wel maar heb alsnog moeten uitleggen wie Ratchet en Clank nou eigenlijk zijn. Daarnaast wordt ook niet goed uitgelegd wat precies het doel is de game. Zoals ik in het begin al aangaf, ging ik vol op de aanval en deed helemaal niks met mijn basis. Het is dat ik toevallig dood ging en terug kwam in mijn basis, anders waren we het eerste level al gelijk gefaald. De game vertelt je overigens wel dat je basis wordt aangevallen, maar meer als een 'goh dat gebeurt ook nog, moet je binnenkort even naar kijken', zoals het lampje in de dashboard van mijn auto. Die waarschuwing zou eigenlijk als een Navi je oor ingebruld moeten worden, zoals de rook die laatst uit het dashboard kwam.

R&C1

Clank is koning
Daarnaast is de game ook relatief kort. Nou had ik weinig verwacht om eerlijk te zijn, want de reeks staat niet bekend om zijn lange games, maar het viel toch wat tegen. Om de korte duur te compenseren is er wel een multiplayer-modus ingebouwd die werkelijk de beste is in zijn soort. Ik zei al dat All 4 One geen topgame was en ik was bang dat QForce zijn grote broer zou opvolgen, maar Insomniac heeft de multiplayer ontzettend goed opgepakt. Je begint mano-a-mano of twee-vs-twee waarbij je de basis moet vernietigen van je tegenstander.

Elk potje online bestaat uit drie verschillende fases: Je begint in de Recon-fase waarbij je bolts moet gaan verzamelen. Deze vindt je terug in verschillende nodes die je moet veroveren. Met deze bolts start je de Squad-fase waarin jij je gaat klaarmaken voor de strijd. Een leger wordt samengesteld en verdedigingspunten worden opgesteld. Het eindigt allemaal met de Assault-fase waarin je de basis van je tegenstander gaat aanvallen. Blijkt dat beide basissen nog bestaan na al het geweld, dan begint het riedeltje weer van vooraf aan.

Het geheel is goed uitgedacht en werkt ook prima. Vooral 2vs2 is leuk omdat je dan het geheel ook tactisch beter kan aanpakken. Je kunt ervoor kiezen om samen aan te vallen of te verdedigen of je splitst je op; één persoon verdedigt en de ander valt aan. Met 1vs1 ben je op jezelf aangerekend en kies je al snel voor de aanval. Nog steeds leuk maar beduidend minder dan 2vs2.

Conclusie (Clank is koning)
Insomniac heeft met QForce duidelijk de weg terug naar boven gevonden. De combinatie van tower defense en het oude vertrouwde Ratchet & Clank zorgt niet alleen voor vele uren strijd maar ook voor wat glimlachen. De typische Ratchet & Clank-humor is weer aanwezig inclusief debiele wapens, maffe personages en onderlinge strijd. Daarnaast is dit keer ook een uitstekende multiplayer-modus aanwezig waarbij je je uren kan vermaken. Het blijft jammer dat de singleplayer zo kort duurt, want het verhaal is an sich prima.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Towerdefense is goed uitgewerkt  - Korte singleplayer 8
+ Multiplayer werkt heel goed - Te weinig Clank?