Marvel Heroes

Vorig jaar kwam het langverwachte Diablo III. Blij als een kind kocht ik de game en bereidde ik me voor op eindeloze avonden gevuld met cola, chips en Diablo III. Het mocht helaas niet zo zijn, de game kon de erfenis van Diablo II niet waarmaken. De game werd steeds minder gestart tot die duistere middag in januari toen ik het spel zelfs van mijn syteem verwijderde. Gelukkig kon ik me snel voorbereiden op een nieuwe, soortgelijke game: Marvel Heroes. Een game gemaakt door één van de bedenkers van Diablo II gecombineerd met Marvel Heroes. Dat kan niet fout gaan, toch?

Even een disclaimer vooraf. Allereerst is deze review verre van af. De review zal met en met bijgewerkt worden naargelang de game gespeeld wordt. Dat is altijd het lastige met een MMORPG, soms duurt het enkele levels voordat je echt goed op gang bent. Daarnaast zal deze review uit twee verschillende onderdelen bestaan: één onderdeel zal de algemene feeling met het spel zijn, het tweede onderdeel is een review van enkele personages uit het spel. Het eerste personage waar ik me aan waagde, was Thing. In een poll mochten jullie stemmen met welke superheld ik mocht beginnen voor de allereerste poging. Jullie kozen hiervoor dus Thing. Lees hier meer over mijn ervaring met deze wildebras.

Ergens in december was het zover en mochten Pheno en ondergetekende aan de slag met de bèta van Marvel Heroes. De game beviel en we waren hongerig naar meer. Het grote nadeel met de bètaversie van de game was het feit dat je account enkele malen gereset werd. Bugs werden gevonden, de wereld werd opnieuw ingesteld en we begonnen weer van vooraf aan. Dit keer gaat dat echter niet. Tijdens de bèta was ik nooit verder gekomen dan het derde level; nu zit ik na enkele uurtjes alweer in het vijfde level en het begint langzaam te knagen. Is deze game wel zo goed als ik had gedacht (of gehoopt)?

Laten we beginnen met het verhaal! Dr Doom heeft de Cosmic Cube in handen gekregen waarmee hij de meest machtige persoon op aarde kan zijn. Jij als superheld wordt opgeroepen om hem hiervan te weerhouden. Tussendoor moet je een heleboel andere klusjes opknappen waarbij je strijdt tegen een legioen aan Marvel Superschurken. Het verhaal is niet denderend maar daar doen we het ook niet voor. We willen onze superkrachten gebruiken.

Marvel Heroes is een MMORPG wat betekent dat je met zijn allen in één wereld zit gevuld met slechterikken. Zodra je het spel start, kom je terecht in Stark Tower die dient als startpunt. Daar lopen tal van Hulken rond alsmede Iron Mans, Wolverines, Storms en Cables. Je krijgt een missie toegediend (vaak van Agent Coulson) waarna je naar een locatie getransporteerd wordt door Vision. Daar kom je al snel de Diablo II-sfeer tegen. Je loopt met zijn allen rond in een level dat elke keer een andere vorm heeft. Het heeft dus geen zin om bepaalde richtingen te clearen, terug te teleporten en weer terug te gaan. Elke keer dat je in een level komt, ziet deze er anders uit.

Op weg naar je hoofddoel kom je langs een reeks aan slechterikken. Dit verschilt van maffiosi tot aan leden van The Hand. Het verslaan van deze slechterikken levert je een aantal zaken op, zoals XP, health maar ook loot in de vorm van kleding of potions. Deze kun je gebruiken, opslaan in een STARK-opslagruimte of verkopen aan vendors. Je kunt er ook voor kiezen om elementen te schenken aan vendors, hierdoor zal hun level stijgen en zullen ze meer items verkopen.

Er lijkt geen vuiltje aan de lucht voor Marvel Heroes...Wat kan er nou fout gaan? Een game die lijkt op Diablo II, Marvel-helden bevat en doet terug denken aan het begin van dit decennium. En toch klopt het soms niet. Vooral in een gebied waar veel superhelden en superschurken bij elkaar zijn, is het soms te chaotisch. Doordat elke superheld unieke krachten heeft vliegen de bliksemschichten, pijlen, kogels en Hulken je om de oren. Als er dan maar één vijand is om te verslaan (in het geval van een eindbaas), dan loop je het risico je vijand uit het oog te verliezen. Er gebeurt op zo'n moment gewoon teveel.

Daarnaast lijkt het spel vooral gemaakt om met een groep mensen te spelen. Op sommige momenten zijn er dusdanig veel vijanden dat je die in je eentje niet aan kunt. Zelfs een bruut als The Thing of Hulk moet zich op zo'n moment terugtrekken, health laten regeneraten om er dan weer tegen aan te gaan. Zelfs met een 'groep' van twee man was het soms nog verdomde lastig om een grote groep te verslaan. Zodra je met drie man aan de slag gaat, wordt het al weer wat simpeler. Het is lastig om een belans te vinden hierin overigens; als je genoeg vijanden levert voor één persoon, is het te weinig voor een groep. Lever je vijanden voor een groep, is het teveel voor één persoon. Op dit moment is de balans echter ver zoek en ben je vaker aan het wachten op een revive van een medespeler dan daadwerkelijk aan het knokken.

Marvel Heroes lijkt in eerste instantie een toppertje in wording te zijn. De kennis van de Diablo II-meester gecombineerd met Stan Lee's Marvel-universum lijkt een succesverhaal te zijn. Helaas zijn ze er nog niet helemaal... De game is voor een individu vaak te lastig om door grote groepen heen te komen. Daarnaast is de chaos in een grote groep weer te groot door de vele verschillende superkrachten die tegelijkertijd aan de slag zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Diablo II-ervaring - Chaos in grote groepen 7
+ Marvel! - Vijanden te groots voor een individu