DVD: The Chaser

Na een zeer bescheiden bioscooprelease in Nederland is Chugyeogja (The Chaser) nu ook op dvd verkrijgbaar. Hoewel het niet zo'n opvallende verschijning was in onze bioscopen had de film eerder wel succes op vele filmfestivals in onder andere Amerika, Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Joong-ho is een ex-detective die zijn geld verdient door de pooier uit te hangen. De zaken gaan echter niet zo goed. Meerdere van zijn vrouwen die hem nog geld schuldig zijn, zijn de laatste tijd verdwenen. Joong-ho komt erachter dat de klant waar hij net prostitué Mi-jin naartoe heeft gestuurd meer van deze verdwijningen weet. Joong-ho vreest voor het leven van Mi-jin en zet de achtervolging op de moeilijk te achterhalen klant in.

Joong-ho is niet bepaald een sympathiek persoon. Behalve zijn meisjes uit te buiten heeft hij ook veel last van losse handjes. Regelmatig leeft hij zich uit op klanten die zich misdragen, maar ook zijn medewerkers blijven niet bespaard. Het zal niet verbazen dat Joong-ho's onderzoekstechnieken met veel geweld gepaard gaan. Het liefste slaat hij alle benodigde informatie uit mensen. Dit gedrag is soms zo typisch en voorspelbaar dat het komisch wordt. Ook de droge manier waarop Joong-ho soms reageert zal bij menigeen tot een glimlach leiden. Toch blijkt Joong-ho naarmate de film vordert en het onderzoek hopelozer wordt emotioneel meer betrokken te zijn dan in eerste instantie blijkt.

Ook de politie lijkt met een onmogelijke opdracht bezig te zijn. Hoewel de agenten Joong-ho maar al te graag willen helpen worden ze veelvuldig tegengewerkt door hoger hand. Het is alsof ze meer geïnteresseerd zijn in het volgen van voorgeschreven procedures dan alles op alles te zetten om Mi-jin te redden en de maniak voor eeuwig op te sluiten. Dit levert de nodige frustraties op bij welwillende agenten. Misschien dan ook niet helemaal verwonderlijk dat sommigen last hebben van willekeurige blindheid als Joong-ho niet alles volgens de regels doet.

De film is niet echt in te delen in een genre. Het deel van de film waar Mi-jin het aan de stok krijgt met haar gestoorde klant neigt een beetje naar horrorfilms zoals Saw, maar voor het grootste deel is het een mix van drama/misdaad/thriller wat we kennen van andere Zuid-Koreaanse films zoals Oldboy. Al haalt The Chaser nooit het hoge niveau van laatstgenoemde. Verder zorgt vooral het karakter van Joong-ho voor een vleugje nodige humor in een film die niet erg hoopvol stemt met al het geweld, donkere omgevingen, gestoorde figuren en incompetente politiemachten.

De beeldkwaliteit op de dvd is degelijk zoals verwacht mag worden van een recente film. De veelal donkere beelden worden goed weergegeven en ook het geluid is naar behoren met een goed klinkende Dolby Digital 5.1-track in de originele taal. Uiteraard is een optionele Nederlandse ondertiteling aanwezig. Deze release wordt niet geleverd met erg veel extra's. Er zijn een aantal verwijderde scènes met commentaar van de regisseur. Dit zijn voornamelijk scènes die geschrapt zijn om de duur van de film te verkorten, maar echt veel voegen ze ook niet toe. Verder zijn er nog een paar trailers van een viertal films waaronder die van The Chaser zelf.

Al met al is The Chaser een interessante film om een keer gezien te hebben. De hoofdrolspeler weet de film goed te dragen en ook de stijl van regisseur Hong-jin Na weet te overtuigen.