DVD: State Of Play

Een rennende man vlucht over de drukke straten van Washington. Het is rotweer en zowel de man als de auto's waar hij voor en overheen springt zijn nat. In een poging om van zijn achtervolger te ontsnappen kiest hij een weg door een winkeltje te nemen, om uit te komen in een donkere steeg. Snel duikt de negroïde man achter enkele vuilnisbakken. Volledig buiten adem spiekt de renner naar de weg waar hij vandaan kwam. Opgelucht als hij is draait hij zijn hoofd weer naar voren en hij drukt zijn rug tegen de vuilnisemmers. Als hij zijn ogen weer opent staat er een man met een pistool voor hem. Twee gedempte schoten klinken en bloedend valt de renner dood neer. De moordenaar heeft een zilverkleurige koffer in zijn linkerhand geklemd als hij met zijn rechterhand een pizzakoerier die toevallig voorbij fietst twee kogels door de rug boort. De buit is binnen, geïnteresseerde voorbijgangers komen de steeg in, tijd om te vluchten. State of Play is begonnen.

De intro belooft al wat; het is een film met spanning. Ik kan ook niet anders zeggen dat dit de waarheid is. Journalist Cal McAffrey (Russel Crowe) werkt bij de Wasington Globe. Dankzij de goede band die hij met de politie heeft kan hij net iets eerder dan andere kranten aan namen en specifieke info komen als het om een misdrijf gaat. Ook deze keer krijgt hij informatie van de politiechef, maar langzamerhand blijkt dat de moord op de rennende man (en poging tot moord op de voorbijganger) veel dieper gaat dan een daad uit verveling of uit noodzaak. Het verhaal wordt interessanter als ook de politiek om de hoek komt kijken, met Stephen Collins (Ben Affleck) als paradepaard. Wanneer op bijzondere wijze een tweede persoon om het leven komt, breekt de hel helemaal los. Niemand minder dan de geheime minnares van Collins is onder een metrotrein gekomen. McAffrey is betrokken met nieuwsnewbie Della Frye (Rachel McAdams) en hoofdredacteur Cameron Lynne (Hellen Mirren) in een vies spel dat zich afspeelt in de achterbuurten van Washinton DC... tot aan het congresgebouw toe.

Een schitterende cast voert een remake op State of Play, van origine een Britse televisieserie. Journalistiek gezien is het erg leuk om te zien hoe het er aan toe kan gaan op de redactie van een grote krant. Het onderlinge geklooi, de strijd om een goede scoop en het achterhalen van informatie is zowel het echte vak als in de film aan de orde van de dag. Niet zo gek dat de werelden van State of Play en die van de journalistiek zo op elkaar lijken; het complete team heeft enige tijd meegelopen met de Washington Globe om de sfeer op te snuiven. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen. Van een nieuwsredactie van twee verdiepingen in een eigen studio gemaakt tot een blik in de drukkerij, niets wordt aan de journalistieke verbeelding overgelaten.

Naast de vele grote namen in de leading cast hebben ook de kleinere rollen grote verrassingen in petto. Jeff Daniels komt voorbij als senator, maar ook namen als Jason Bateman en Harry Lennix laten zien wat ze in petto hebben. Allen brengen het verhaal zeer goed naar voren, wat zich uit in een einde waar je toch wel even van opkijkt. Naast de sterrencast is ook de muziek goed te noemen. Scènes worden erg goed begeleidt door Alex Heffes, waardoor je helemaal in de vibe van het journalistieke en politieke slagveld komt te zitten.

Misschien waardeer ik de film meer omdat ik ook een journalist ben, maar ook als non-journalist is State of Play een film om zeker een keer te kijken. Goed spel, goede muziek, goede vibe. Aanrader? Ga de film zeker een keer kijken.

Label: Triple P Entertainment Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra’s:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.