Yakuza

Al snel sta je ook bekend als een flinke klootzak, het preciese hoe wat waarom zal ik hier niet uit de doeken doen, dat verhaal zal je zelf moeten ontdekken in het spel. Het verhaal is namelijk ijzersterk, en bevat een aantal twists in het plot die doet twijfelen aan wie je nu wel en wie je niet kunt vertrouwen.

Dat verhaal is overigens wel zo geschreven dat het spel behoorlijk lineair wordt. Je vrijheid wordt beperkt tot de back-alleys van Tokyo en je kan er niet veel meer doen dan zinloze gesprekken voeren, vrouwen versieren en in problemen komen. Vanaf het moment dat je namelijk de yakuza cht pissig hebt gemaakt, is iedereen die een carrire in het criminele circuit ambieert op jou uit. Op zich geen probleem, je kunt de meeste thugs wel aan, de meesten schop en sla in elkaar zonder problemen. Desnoods met de vele voorwerpen die je in de arena\\\'s kunt vinden, varirend van fietsen tot loden pijpen, en van houten banken tot complete lampionnen.

Voorwerpen veranderen in wapens in Kazuma\\\'s handen<\/center>

Het wordt pas vervelend als ze met groepen besluiten om jouw hoofd van je romp te scheiden. Deze beat-em-up-scnes spelen zich in een afgesloten arena op straat af (denk aan Def Jam-games), alleen verandert de camera niet naar een positie waardoor je overzicht over de situatie kunt houden. In plaats daarvan blijft het de standaard 3rd-person-camera, waardoor je vijanden die je van achteren naderen niet kunt zien. Een perspectief als in de eerder genoemde Def Jam-games was te prefereren geweest.

Elke rake klap die je uitdeelt bouwt je heat-meter op. Tikken deel je liefst snel achter elkaar uit, want de heat-meter loopt ook weer langzaam leeg. Heb je de heat-meter vol, dan kun je een brute special move uitvoeren. In het begin is dat beperkt tot het (letterlijk) kapotslaan van je tegenstander z\\\'n hersenpan tegen de muur, maar met experience kun je nieuwe moves kopen.
Tijdens de gevechten doe je namelijk experience op, waarmee je drie aspecten van Kazuma kunt opwaarderen. Die experience kun je gebruiken om nieuwe moves te leren, meer health op te doen, of je heat-meter uit te breiden.