Formula One 2005

Een andere mode is het rijden van kwalificatie-rondjes, bij deze mode gaat het gewoon om het neerzetten van een hele snelle tijd op een cicuit. Als je een bepaalde tijd rijdt verdien je een medaille (brons, zilver of goud) en als je bijvoorbeeld alles op brons hebt gehaald dan unlock je een klassieke F1-auto. Je kunt ook andere helmdesigns unlocken door een bepaald aantal WK-punten te punten of een race te winnen en het is zelfs mogelijk om een extra circuit te unlocken door wereldkampioen te worden.

Naast deze kwalificatie-rondjes is het ook mogelijk om een instant race te rijden. Hierbij begin je dus gelijk aan een race, maar wel op de laatste plek. Op deze manier kun je dus een beetje voelen wat Räikkönen ook wel eens voelt. Een andere mogelijkheid is een instant race-weekend, waarbij je dus ook alle kwalificaties kunt rijden. Je hoeft echter niet alle kwalificaties te rijden; je kunt ook gelijk naar de zaterdagkwalificatie skippen. Mocht je geen zin hebben in de Career-mode dan kun je ook gelijk een Wereld Kampioenschap beginnen in een auto naar keuze. Tijdens de Grand Prix’ kun je na elke kwalificatie je vooruitgang opslaan, het is dus niet nodig om in één keer een Grand Prix weekend te rijden. Tijdens het rijden kun je de game echter niet opslaan, dus als je eenmaal aan een kwalificatie of race begonnen bent zul je deze ook moeten afmaken, of opgeven.

Het belangrijkste in een racegame is natuurlijk hoe realistisch de auto\\\'s op de weg liggen in het spel. Formula 1 2005 is wat dat betreft een echte arcade-racer, je kunt relatief makkelijk een snelle tijd neerzetten en je zult weinig moeite hebben om op de baan te blijven. Je hebt de mogelijkheid om verschillende hulp-middelen aan te zetten zoals bijvoorbeeld stuurcorrectie, spincorrectie, ideale race-lijn, enz. Maar zelfs met al deze hulpmiddelen uit is het nog steeds erg makkelijk om je auto op de baan te houden. Het enige wat erg handig is tijdens het racen is de ideale race-lijn; deze geeft namelijk ook aan waar de rempunten liggen. Op deze manier kun je snel een circuit beheersen, maar de rempunten zijn niet altijd ideaal dus supersnelle tijden kun je er niet mee rijden. Het verschil tussen de verschillende auto’s is goed te merken; een Sauber rijdt als een dweil over het circuit maar de Renault ligt lekker strak op de weg. Het is alleen niet echt heel erg realistisch, want Ferrari kan namelijk qua snelheid makkelijk meekomen aan de top. Maar goed, niemand heeft zien aankomen dat Ferrari niks presteert dit seizoen na hun wereldkampioenschap vorig jaar.

Iedereen die een klein beetje verstand heeft van autoracen zal bijna gelijk goede tijden kunnen neerzetten, wat betekent dat het spel niet heel erg moeilijk is. Van de baan spinnen gebeurt bijna nooit; wat vooral gebeurt wanneer je te snel een bocht ingaat is dat je de bocht niet haalt. Als je bijna spint dan lijkt het wel alsof de auto zichzelf corrigeert, zelfs als je dit uit hebt staan. Het is wel mogelijk om je auto af te stellen naar je eigen wensen. Zo kun je je spoilers veranderen, je gear-ratio, de snelle demping, langzame demping, enz. Deze instellingen hebben zeker wel effect op je snelheid en je kunt met goed afstellen een flinke tijdwinst maken. Tijdens de race kun je ook je eigen tactiek bepalen en tijdens een pitstop zul je actief bezig moeten zijn. Een pitstop is een kwestie van op tijd de aangegeven knoppen indrukken zodat je zo snel mogelijk weer verder kunt.

Ook erg belangrijk in een race-game is de AI van de tegenstanders. Helaas is deze in dit spel niet heel erg goed te noemen. Wanneer je iemand netjes probeert in te halen door aan de binnenkant hem uit te remmen, dan zal hij gewoon de bocht insturen. Maar hier komt het arcade-gevoel weer om de hoek kijken; bij een touché kunnen beide coureurs gewoon doorrijden. Zelfs als je iemand van de baan probeert te rammen dan zal dit niet zomaar gaan en kan je allebei zonder schade verder rijden. Schade rijden is ook niet makkelijk in dit spel, je moet erg hard tegen de muur aan rijden wil je de neusvleugel eraf rijden.

Grafisch gezien valt dit spel erg tegen; het ziet er allemaal korrelig uit en ook heb je last van pop-up in de verte. Vergeleken met de huidige games staat deze game echt onderaan qua graphics. Met het geluid valt het dan wel weer mee, maar van hoogstaande kwaliteit is het niet. De motoren klinken goed geven je een redelijk Formule 1 gevoel en verder hoor je eigenlijk niet veel. Het commentaar is opzich wel goed gedaan, maar zoals met veel games is het commentaar herhalen en gaat het na een tijdje vervelen. Soms zitten er zelfs foutjes in wanneer ze de stand in de race opnoemen, ze hebben wel eens de neiging om jou te vergeten.