Madagascar

Alle hoofdpersonen in de film spelen een belangrijke rol in het spel en hebben hun eigen vaardigheden. Alex de leeuw kan bijvoorbeeld brullen als een leeuw, Marty de zebra kan met zijn achterpoten trappen, Gloria het nijlpaard kan heel hard rennen en aanvallen en Melman de giraffe kan zweven en de pinguins kunnen vissen.

Het spel bestaat uit elf levels die zich elk afspelen in een verschillende omgeving. Je begint in de hokken van de de vier vrienden waar je kennismaakt met de eigenschappen van alle personages. In de levels kun je speciale powerkaarten vinden die ervoor zorgen dat een dier er een nieuwe beweging bij leert. Het dier waar je op dat moment mee speelt leert deze nieuwe beweging en voor elk dier zijn er meerdere nieuwe bewegingen te leren. Deze powerkaarten liggen op vaste plekken in het spel, dus het is niet mogelijk om zelf te kiezen wanneer je een nieuwe beweging leert of met welk dier je een powerkaart pakt.

Naast powerkaarten liggen er door alle levels ook apenmunten verspreid. Met deze apenmunten kun je in de souvenirwinkel onder andere kleding voor de dieren, extra levens en minigames kopen. Bij de apenmunten maakt het niet uit welk dier hem pakt en wordt alles bij elkaar op geteld.

Het spel heeft verschillende gameplay elementen. De basis van het spel is een platform game, maar bij sommige levels moet je langs bewakers sneaken, terwijl je later weer op een frogger manier een kruispunt over moet steken of moet racen. Naast de minigames die je kunt vrijspelen zitten er in het spel ook verschillende arcade machines verstopt waarop je ouderwetse spelletjes zoals Space Invaders kunt spelen. De minigames die bij het spel zitten zijn met meerdere personen te spelen en zijn best leuk voor erbij, maar stellen niet zo heel erg veel voor. Je kunt bijvoorbeeld golfen op een midgetgolfbaan van de Maki\\\'s uit de jungle en een muziekspel waarbij timing heel belangrijk is spelen. De gameplay is erg afwisselend en daardoor blijft het leuk om door te spelen.

Het sterkste punt van Madagascar is echter niet de gameplay, maar de humor die in het spel verwerkt is. Zo kun je als Marty zijnde de struisvogels die Gloria uitdagen omschoppen, waarbij ze vervolgens melden dat ze dat toch niet echt leuk vinden. Ook kom je een toekan tegen met een minderwaardigheidscomplex vanwege zijn gekleurde snavel. Wat betreft humor sluit de game dus ook perfect aan op de film. Een nadeel hiervan is echter dat de humor voornamelijk merkbaar is door de tekst die in het spel aanwezig is. Dit zou op zich geen probleem zijn, ware het niet dat alle gesproken tekst Engelstalig is, terwijl alle schermteksten in het Nederlands zijn. Meelezen kan dus niet, en dat is wel wat je automatisch doet als er tekst op het scherm staat. Tevens is de tekst die gesproken wordt vaak redelijk veel, maar dit wordt door de meest spellen gemakkelijk opgelost door de tekst doorklikbaar te maken. De makers van Madagascar hebben daar blijkbaar niet aan gedacht en zetten alle tekst tegelijk op het scherm, waardoor het hele scherm met tekst gevuld is. Ik heb alle opties in het spel bekeken en de handleiding bestudeerd, maar ik heb nergens kunnen vinden waar je de taal kunt wijzigen.