DVD: Oliver & Co special edition

Disney is een ster in het opnieuw uitbrengen van oude titels. Ter ere van het twintigjarig jubileum van de Disney Classic Oliver & Co heeft Disney de film opnieuw op dvd uitgebracht, ditmaal als special edition. De film was voor het eerst in de bioscopen te zien in 1988 en was met een opbrengst van 73 miljoen dollar de meest succesvolle animatiefilm tot dan toe, in financieel opzicht in ieder geval. Toch is de film volgens velen de laatste uit een reeks van middelmatig werk. Na het overlijden van Walt Disney, in 1966, zou het concern enigszins de weg kwijt zijn geweest, tot het begin van de jaren negentig, toen Jeffrey Katzenberg zijn intrede deed. In zekere zin is Oliver & Co dus te beschouwen als een afsluiter van een mindere periode, maar dat wil niet zeggen dat de film niet de moeite waard is. De vraag is echter of deze release veel beter is dan de vorige dvd die Disney uitbracht van Oliver & Co

Oliver & Co is een Disneybewerking van het klassieke Dickensverhaal Oliver Twist. Echter, Oliver is geen jongetje, maar een zeer aandoenlijke rood katertje en in plaats van de klassieke Engelse steegjes, speelt het verhaal zich af in het Amerika van de jaren tachtig.

Weeskatje Oliver zwerft door de donkere straten van New York en voelt zich zo verdomd alleen. Hij zoekt aandacht en genegenheid, maar wordt door iedereen aan de kant geschoven. Oliver lijkt in de goot te eindigen tot hij de stoere zwerfhond Dodger ontmoet. Ze sluiten een op het eerste oog onwaarschijnlijke vriendschap, waardoor Oliver wordt opgenomen in een bende met de Mexicaanse hond Tito, de Engelse bulldog Francis, de Deense Dog Einstein en teefje Rita. Samen proberen ze Fagin te helpen, een arm mens dat schulden heeft bij de boef Sykes. Voor Oliver is het het begin van een vrolijke tijd in zijn leven, want hij ontmoet ook nog eens het lieve (en rijke) meisje Jenny, die Oliver in huis neemt. Maar Sykes ontvoert Jenny om zo zijn schulden vereffent te krijgen. De bende, inclusief Oliver, moet een plan verzinnen om Jenny te bevrijden en dat valt nog niet mee.

Als je Oliver & Co vergelijkt met Disney Classics uit de jaren zestig en negentig, dan is het duidelijk dat het niveau wat achterblijft. De film kent op zich wel een leuke soundtrack, met songs van Billy Joel en Bette Midler, maar het zijn niet de typische meezingers die we gewend zijn van Disney. Daarnaast is het verhaal soms wat vlak en tamelijk ruig. Toch is Oliver & Co op zichzelf een ontroerende en soms spannende familiefilm.

In vergelijking met de vorige dvd-release van Oliver & Co is er -helaas- niet veel vernieuwends te ontdekken. De extra's zijn niet allemaal hetzelfde, maar qua vermaak is het niveau en de hoeveelheid vergelijkbaar. Disney herhaalt een featurette over de animatie van dieren in films en ook het 'plakboek' met stills uit de film is gebleven. Nieuw zijn twee Sing Along Songs, een kort en simpel spelletje en een serie feitjes over de film. Qua beeld is de film er iets op vooruit gegaan, maar van een echte restauratie is geen sprake (de film is immers ook nog niet zo oud). Naast de dvd zelf is de verpakking veranderd. Het doosje is voorzien van een glimmende sleeve en de coverart ziet er mooier, doch minder herkenbaar uit.

Voor de extra's of de beeldkwaliteit hoef je je oude release van Oliver & Co niet in te ruilen. Als je de film nog niet in huis hebt, als liefhebber van het genre, is dit een mooi moment om de dvd te kopen, maar verwacht niet dat je een van de meesterwerken van Disney gaat zien.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: september 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.