DVD: Shakira - Oral Fixation Tour

Wereldwijd hebben er 2,5 miljoen fans live van kunnen genieten, van India tot aan Mexico, allemaal tot aan de nok toe uitverkocht. De combinatie van Shakira en Oral Fixation bracht begrijpelijk een hoop mensen op de been. Velen van hen zullen er waarschijnlijk met plezier naar terugkijken op de recentelijk verschenen dvd van haar tour.

De uitgave bestaat uit een dvd en een cd met enkele live opnamen. De laatste is helaas wat minder interessant, omdat er 6 nummers op staan. Het is een aardig gebaar, maar een cd opzetten voor een half dozijn tracks doe je niet vaak. De dvd daarentegen is wel de moeite waard. De registratie bevat 16 nummers van het optreden dat Shakira 9 december 2006 in Miami gaf.

Onder het genot van een indrukwekkend snarenintro wordt het donkere podium langzaamaan verlicht en vloeien de eerste woorden van 'Estoy Aqui' uit de kleine dame. Vanaf dat moment zit het publiek er al goed in en ze brullen netjes de teksten mee. Op blote voeten en gehuld in een sexy glittertopje glijdt, kruipt, springt en danst Shakira vervolgens tijdens 'Te Dejo Madrid' over het grote podium. Met 'Don't Bother' wordt de gitaar ter hand genomen en het eerste Engelstalige nummer neergezet. Haar stem is op deze live-opname prima en vergelijkbaar met de cd-opnames.

Qua show is het wat karig, het podium is eigenlijk te groot en te kaal voor de band en het showelement hangt puur van Shakira zelf af. De close-ups en de snelle shots doen echter hun werk, zodat de show grootster lijkt dan die daadwerkelijk is. Het optreden bevat ook nog twee gastoptredens, Alejandro Sanz is aanwezig om 'La Tortura' mee te vertolken en Wyclef Jean zingt mee op de afsluiter 'Hips Don't Lie'. Verder moet Shakira het (op hulp van de band na) alleen doen, maar dat pakt prima uit. Het is een onderhoudende registratie waarin ze een goed en gevarieerd overzicht van al haar materiaal presenteert.

Naast de concertregistratie bevat de dvd nog een korte docu over hoe Shakira in 397 dagen de wereld rond trok. Hierin worden enkele kort speelsteden uitgelicht. De documentaire 'Barefoot' is wat interessanter, hierin keert de zangeres terug naar haar vaderland Colombia om scholen te laten bouwen voor arme kinderen. Ook zijn er nog drie bonusclips en een kleine fotogalerij te zien. Al met al een dvd die voor de fans goede herinneringen zal oproepen, maar voor de anderen niet heel spectaculair is.

Label: Sony BMG Music Entertainment Datum: 3 november 2007 Waardering: