CD: SixNationState - s.t.

Het label Jeepster is lang niet erg actief geweest, maar heeft nu met SixNationState een mooi raspaardje in de stal. Deze self-titled debuut-cd bevat twaalf nummers, waaronder de single 'We Could Be Happy'. Deze is op tv te vinden in de vorm van een bijzondere videoclip (en ook op YouTube). Inmiddels is bekend dat 'Up & Down' de tweede single gaat worden. Eind november toert de band een tijdje rond in Europa. Een eigenaardige, maar zeer geslaagde mix van punky popliedjes, folk en ska. Melodieus, hier en daar wat rauw en lekker vrolijk.

Onweerstaanbaar
SixNationState knalt er direct goed in met de drumpartij op 'Can't Let Go'. Met Gerry op zang en gitaar, Rich en Neil op gitaar en zang, John op basgitaar en zang en Alexei op drum en zang is duidelijk dat er een heleboel gezongen wordt. Net genoeg om de drums en de gitaren bij te houden. De band maakt onweerstaanbare up-tempo songs, met geweldige refreintjes, die je na een enkele luisterbeurt al mee kunt brullen. Je moet jezelf wel een beetje een accent aanmeten. Ballads komen op dit album niet voor. 'Caught The Sun' komt in de buurt, maar laat toch ook een straf drumritme horen. Het aanstekelijke 'Taking Me Over' wordt gevolgd door het iets tragere, maar net zo meeslepende 'I Hate The Summer'. Toch is SixNationState het leukst als ze alle remmen losgooien. Dat laten ze een beetje achterwege op zowel 'So Long' als 'Everybody Wants To Be My Friend', maar waar die eerste een tikje aan de saaie kant is, vangt die tweede net het juiste lome sfeertje.

Nieuw idee
Met 'Where are you now?' gaan ze weer lekker los. SixNationState heeft een heel kenmerkend geluid, maar op de één of andere manier krijgen ze het voor elkaar om bij elk nummer een heel nieuw idee te laten horen. De bijzondere zangstem van Gerry is verslavend om naar te luisteren, lekker ruig en rauw. 'We Could Be Happy' klinkt als een ouderwets liedje met een zweem fun eroverheen. Jammer dat de band het nodig vond om een stiltetijd in te lassen op dit laatste nummer. Toch altijd een tikje vermoeiend, zeker als het stukje geluid na al die stilte de moeite waard is. Met de twaalf nummers op deze cd, waarvan het grootste deel ijzersterk is en het kleine restje goed genoeg, heeft SixNationState een knaller gemaakt. Als je de kans hebt om de band tijdens hun kleine Europa-tour te gaan zien, aarzel dan niet!

Label: Jeepster Releasedatum: 21 september 2007