Boek: Patrick Roegiers - Diane Arbus

SubheaderDiane Arbus, geboren op 14 maart 1923 als Diane Nemerov, kwam uit een rijke familie en groeide op in luxe. Op achttienjarige leeftijd trouwde Diane Nemerov met Allan Arbus, die ze al vier jaar eerder had leren kennen. Volgens de ouders van Diane behoorde Allan niet bij 'hun milieu', dus ondervond het jonge paar redelijk wat tegenwerking. Samen kregen ze twee dochters. Diane pleegde op achtenveertigjarige leeftijd in 1971 zelfmoord. Ze liet niet alleen haar twee dochters achter, maar ook een enorme collectie foto's. De collectie onderscheidde zich vooral door haar beeld van freaks, eenzaamheid en de ouderdom die ze op haar eigen manier kon vastleggen. Patrick Roegiers heeft over haar leven en haar passie voor de fotografie een biografie geschreven. "De droom van een schipbreuk".

De foto's die Diane maakte waren anders. De onderwerpen die ze fotografeerde waren excentriek, monsterlijk, ouderdom en eenzaamheid. Zo fotografeerde ze de reus Eddie Carmel, maar niet als de enorme sterke reus, maar gewoon bij zijn ouders thuis. Patrick Roegiers beschrijft hier in het boek wat Diane Arbus heeft gevangen met die bewuste foto. In deze verbijsterende allegorie van het gezin, waarin Jezus, Maria en Jozef zijn verenigd, kijkt geen van de drie naar de camera en we ervaren een vreemde emotie als we de bundel uitgewisselde blikken ontcijferen, waarin de bewonderende vraag van de moeder, de bedekte schaamte van de vader en de schuldbewuste smeekbede van de zoon samenkomen. In dit soort bewoordingen schrijft Patrick Roegiers verder over het leven van Diane en beschrijft hij haar werk, haar voorbeelden en haar bewonderaars.

De biografie van deze fotografe is absoluut geen lichtgewicht te noemen. Ieder hoofdstuk begint met een citaat, waarvan de meeste afkomstig zijn van de schrijver Franz Kafka, de favoriete schrijver van Diane Arbus. Daarnaast staat het boek vol met noten die achterin verder uitgelegd worden. In totaal staan er zo'n 243 noten in het boek, die variëren tussen een verwijzing naar een boek of expositie, en een uitgebreide bronvermelding voor de tekst. Wat helaas ontbreekt in dit boek zijn foto's gemaakt door Diane Arbus. Alleen op de voorkant van het boek prijkt een foto, maar die is gemaakt door Richard Knapp en toont ons Diane Arbus zelf. Voor de kenners van haar werk is dit boek een enorme bron van informatie. Als je nog niet bekend bent met haar werk is dit boek een hele kluif, maar wel een zeer uitgebreide.

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 9-789058-314550 Pagina's: 285