Spel: De Verborgen Vallei

Het is weer bijna kerst, de tijd van gezellig je oma uit het bejaardenhuis plukken, chinees halen en spelletjes doen. Slechts een van deze drie zaken heeft de laatste jaren een ware evolutie doorgemaakt, met als stokpaardje natuurlijk de Kolonisten van Catan. Steeds meer mensen hebben de nieuwe generatie spellen ontdekt en gelukkig komen er ook elk jaar weer nieuwe spellen bij. De bedenkers van het spel worden daarbij steeds vaker vermeld op de doos, als waren ze revolutionaire verzetshelden. Op de bres voor een gezellige herfst en kerstvakantie!

Reiner Knizia heeft ook al een aardig rijtje op zijn naam staan. Hier in de kast staat onder andere In de Ban van de Ring, een spel met ook meerdere kanten aan een spelbord. In de Verborgen Vallei ga je op zoek naar, drie keer raden, de verborgen vallei, ergens hoog in de Himalaya. Niet met een hoger doel zoals het vinden van spirituele rijkdom, maar gewoon voor geld en diamanten. Er moet nu eenmaal brood op de plank.

Dat klinkt net zo simpel als de spelregels van het spel zelf, waardoor het een echt familiespel is geworden. Natuurlijk is het thema ook aansprekend en de opmaak van het bord is ook aanlokkelijk. Zonder het spel verder te kennen, geeft dat ook al meteen de valkuil van het spel aan: er zit wat minder diepgang in. Het is maar hoe je het bekijkt.

Elke speler krijgt een aantal kaarten in zijn hand, waarmee hij de avonturiers (pionnen) kan verzetten. Niemand speelt dus met alleen een eigen kleur. Dit vereist dus een beetje planning, maar ook een beetje geluk. En geluk betekent al snel een pokerface en wat bluf. Je kunt namelijk zo'n avonturier schatten voor je laten oppikken. Verspreid over het bord liggen namelijk fiches, die wat geld of diamanten kunnen voorstellen, maar ook de mogelijkheid om bepaalde avonturiers een paar plaatsen te verzetten.

Eenmaal omgedraaid, blijven ze zo liggen en zijn ze telkens opnieuw te gebruiken. Aangezien iedereen echter alles kan bewegen, moet je niet snel het achterste van je tong laten zien en je kaarten slim gebruiken. Zodra een avonturier de tempel of in de tweede ronde de vallei bereikt, is de ronde afgelopen. Dan komen er punten bij of worden er punten afgetrokken, afhankelijk van de positie van de avonturiers op het spelbord en de corresponderende kaarten in je hand. Speel dus niet al je kaarten uit, maar zorg dat je ook wat kaarten van de snelste avonturiers in je handen houdt. Maar juist door die kaarten uit te spelen, gaan ze sneller. Een beetje hulp van je medespelers is dus onontbeerlijk. Misschien dat een andere speler even net een pion verzet waar jij wat mee van plan was, maar verder zijn er echter niet veel pestkansen.

Een echt familiespel dus. Niet al te moeilijk, een aansprekend thema en speelbord en veel interactie tussen jouw en andermans speelbeurten. Hierdoor blijft iedereen betrokken bij het spel. Hasbro meldt het zelf al: Je komt meer van iemand te weten tijdens een uurtje spelletjes doen, dan in de loop van gesprekken gedurende een heel jaar - Plato, ca. 427-347 v. Chr. Erg handig als zo rond de kerst iedereen elkaar weer even ziet.

Label: Hasbro Waardering: