Boek: Andy McNab & Robert Rigby - De Jonge Soldaat

Andy McNab is het pseudoniem voor een voormalig SAS soldaat die in de eerste Golfoorlog gevangen werd genomen door de Irakezen. Hij heeft zich ontwikkeld tot een uitstekend auteur sinds hij uit de SAS is gestapt. McNab schreef ondertussen negen boeken waaronder het waargebeurde verhaal Bravo Two Zero. Met De Jonge Soldaat heeft hij zijn eerste poging gedaan een boek te schrijven voor het iets jongere publiek.

Het boek Bravo Two Zero gaat over zijn avonturen in Irak. Hij werd samen met zijn patrouille midden in Irak ontdekt en ze moesten vluchten. Uiteindelijk kwamen drie van de acht teamleden om, vier waaronder McNab werden gevangen genomen en de achtste, Chris Ryan, wist te ontsnappen naar Syrië. Het andere autobiografische boek is SAS Commando, waarin hij vertelt over hoe hij bij de SAS kwam. Daarnaast heeft McNab een serie fictieve boeken geschreven over Nick Stone, een voormalig SAS soldaat. In zijn nieuwste serie boeken schrijft hij samen met Robert Rigby over Danny Watts. De Jonge Soldaat is het eerste boek uit deze serie. In het Engels zijn er al twee andere delen verschenen terwijl het vierde in de planning staat voor oktober.

Danny Watts leeft in een weeshuis omdat zijn ouders jaren geleden zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Voor zover hij weet, heeft hij verder geen familie. In het weeshuis heeft hij wel een goede vriendin genaamd Elena, een expert op het gebied van pc's. Als Danny probeert door de selectie voor het leger heen te komen, wordt hem duidelijk gemaakt dat dit niet mogelijk is omdat zijn opa een verrader was. Gedreven door nieuwsgierigheid gaat hij op pad om zijn opa te vinden. Al snel komt hij erachter dat dit de waarheid is, zijn opa heeft de SAS verraden. Samen met zijn vriendin komt hij achter de verblijfplaats van zijn opa Fergus. Al snel moet hij samen met Fergus op de vlucht voor iemand die er op uit is om hen beide te doden.

Andy McNab is altijd onherkenbaar op foto's. Een aantal organisaties, waaronder de IRA, ziet hem liever dood.

De Jonge Soldaat had ik binnen twee dagen uit, het is licht leesvoer dat goed wegleest. De spanning in het verhaal grijpt je aan en laat je niet meer los tot het einde. Helaas is het wel een open einde waardoor we zullen moeten wachten tot het volgende boek ook vertaald is. Eerdere boeken van McNab hebben ook een open einde, maar deze zijn los van elkaar goed leesbaar. In dit boek echter, is het einde dermate open dat het verhaal gewoon niet af is.

Het is duidelijk dat dit een jeugdboek is door de schrijfwijze, desondanks is het ook voor een volwassene goed te lezen. Het boek krijgt van mij drie sterren omdat het einde toch iets té open is.

Uitgever: The House of Books ISBN: 90-443-1574-9 Pagina's: 286