Diederik van Vleuten - Buiten Schot

Lieve Paps en Moes. Zo begonnen de brieven van Sam en Jan, respectievelijk de opa en oudoom van Diederik van Vleuten. Zij vormen de kern van de voorstelling Buiten Schot, waar ik anderhalf jaar geleden bij aanwezig was. Toen bekend werd dat deze op dvd uit zou komen, was mijn interesse natuurlijk direct gewekt. In mijn herinnering was het een schitterende voorstelling over één van mijn favoriete onderwerpen: de Eerste Wereldoorlog. De grote vraag is natuurlijk of het kopen van zo'n dvd wel de moeite waard is.

Diederik van Vleuten - Buiten Schot
Diederik van Vleuten - Buiten Schot

Over de voorstelling zelf hoeft niet veel meer verteld te worden. Hij is ook op de dvd nog steeds zo schitterend als in mijn herinnering. Regelmatig geven de verschillende camerahoeken zelfs net iets extra’s mee. Nog steeds spelen de brieven van Sam en Jan een belangrijke rol, net als opa Hielke, de verschillende liedjes op piano en het algemene verhaal over de Eerste Wereldoorlog. Hier en daar een grap, maar over het algemeen bloedserieus. De dvd lijkt afgelopen week permanent in mijn speler gezeten te hebben en heeft al meerdere keren aangestaan. De herkijkfactor is dus zeer hoog!

Helaas is dat opnieuw kijken ook het enige dat je met de dvd kunt doen. Net als bij meer theatervoorstellingen, zijn er op de dvd zelf geen extra’s te bekennen. Toch krijg je een schitterende extra als je deze dvd koopt: De hoes is een 64 pagina’s tellend boekje. Dit boekje bevat de manier waarop de voorstelling is ontstaan, maar ook het echte verhaal van Sam en Jan. Deze laatste informatie komt niet alleen uit de brieven, maar ook uit herinneringen. Het hoogtepunt voor mij zijn wel de quotes uit de brieven van Sam en Jan die meerdere pagina’s innemen. Deze zinnen, met vernoemd wie het schreef en wanneer het geschreven werd, zijn waar nodig voorzien van benodigde informatie waar het precies over ging. Zo komt niet alleen de oorlog voorbij, maar wordt ook de watersnood van 1916 genoemd.

Diederik van Vleuten - Buiten Schot (Foto: Clemens Rikken)

Voor de liefhebber is deze box mooi om op de plank te hebben staan, maar ook zeker mooi om te kijken. Verwacht geen cabaret, maar een mooie show met hier en daar een grap en voor iedereen geschikt.