Cris Tales
Cris Tales is geïnspireerd door JRPG's zoals Chrono Trigger, Final Fantasy VI, Valkyrie Profile en moderne klassiekers zoals Bravely Default en Persona 5. Een moderne JRPG dus, maar met oude features die we kennen van klassiekers.
In Cris Tales wil de Time Empress de wereld vernietigen. Jij speelt Crisbell, een time witch, die dit wil voorkomen. Dat doe je niet alleen. In onze eerste preview op Gamescom 2019 had ze alleen de magische tijdreizende kikker Matias als sidekick, maar haar team is ondertussen uitgegroeid met onder andere Willhelm, haar mentor. Er zijn in totaal 7 teamleden te vinden, maar je kunt maar drie in een gevecht inzetten. Er wordt nog besloten of teamleden die niet meedoen mee-levelen, zodat je geen enorm verschil hebt tussen je teamgenoten.
Je leert ook veel van de achtergronden van je teamleden als je bijvoorbeeld een kamp opzet. Om te saven heb je time seeds, een ingame save systeem dat in het verhaal past. Want de meest in het oog springende feature is het tijdreizen. In veel games heb je iets als een gimmick, maar dit spel heeft tijdreizen overal als mechaniek ingebed. Niet alleen het saven, maar ook het verkennen, de quests, het vechten, zelfs de presentatie: alles laat je zien dat tijdreizen een belangrijke mechanic is in de game.
Het verkennen van de wereld doe je op een map. Die map is zelf niet direct te manipuleren maar door quests te doen heb je meer gebieden die je kunt bereiken. Het kan ook betekenen dat als je een bepaalde quest hebt gedaan dat een gebied wordt afgesloten omdat je de tijdslijn veranderd hebt. De tijd wordt veel beter getoond als je in een stad bent. Het beeld wordt in drie stukken verdeeld. Aan de linkerkant zie je het verleden, in het midden het heden en aan de rechterkant, je raadt het al, de toekomst. Tijdens het lopen zie je dus veel veranderen, en dat hint meestal naar quests of dingen die je kunt veranderen. Daar komt de kikker Matthias letterlijk in beeld, want hij kan als enig door heel het beeld gaan en dingen in het verleden of toekomst zien, meenemen of afluisteren.
De gevechten in Cris Tales zijn turnbased. Je ziet bovenin de volgorde waarin personages en vijanden aanvallen, zodat je kunt anticiperen. Aan de linkerkant staan vijanden die in het verleden zijn gezet, aan de rechterkant vijanden die naar de toekomst zijn geslingerd. Elk teamlid heeft een unieke vechtstijl. Willhelm gebruikt bijvoorbeeld plantmagie, zoals gif. Hij heeft dus veel spreuken die, hoe langer de tijd verstrijkt, damage doen. Dat is leuk te combineren met Cris Bell, zij kan echt de tijd manipuleren. Ze kan dus spreuk doen om tegenstander in de toekomst te gooien en het gif heeft dan flink ingewerkt op de vijand.
Zo kun je ook een tijdbom, die bijvoorbeeld normaal vier beurten duurt, in het heden gooien en in de volgende beurt de vijand naar de toekomst zetten om de bom vervroegd af te laten gaan. Dit klinkt oppermachtig, maar in de demo die we nu zagen, hadden de vijanden ook hun antwoord klaar. Zo heeft vijand in een bossfight mind control en kan hij Cris Bell controleren, waardoor haar tijdspreuken weer teruggedraaid worden. Dat kun je ook weer met vooruitziende blik in je voordeel gebruiken, zoals zo’n tijdsbom in het verleden gooien en wanneer hij Cris Bell overneemt, de tijd weer naar het heden zet. Kaboom.
Het vechten in Cris Tales heeft ook typische features uit JRPG’s zoals een aanval timen zodat je een perfect hit doet, een block perfect timen om helemaal geen damage of status-effecten te krijgen, etc. Er zijn random encounters waarin je ervaringspunten krijgt waardoor je levelt en nieuwe spreuken leert. Door goed te verkennen en sidequests te doen kun je betere wapens en andere kleding vinden. Of geld, zodat je iets beters kunt kopen. En natuurlijk is er een endgame na het verhaal, zodat je je team inderdaad naar het hoogste levels met de beste wapens wil krijgen om die content te verslaan.
De makers lieten in de demo ook zien waar allemaal aan gedacht moest worden door al dat tijdreizen. Zo zijn we in een Walled City. In het verleden tenminste, want in het heden hebben ze last van wateroverlast en in de toekomst wordt het een Flooded City. Door quests te doen kun je de toekomst wel veranderen. Iemand vraagt aan Cris Bell welke kleur haar dak moet zijn: als je dan groen als antwoord geeft, dan is het in de toekomst ook groen, dat wordt onthouden. Maar het is niet alleen een kleur, er moet rekening gehouden worden met kleur en veranderde tijdslijnen die uit allerlei quests komen. Dat maakt zo’n 21 varianten voor alleen de kleur van dat dak.
De quests in Cris Tales staan ook in het teken van tijdreizen. Zo staat er een straatmuzikant in het verleden en het heden. Hij verdient alleen niet veel. Als je met hem praat leer je dat hij in het heden nog een poging doet om wat geld bijeen te sprokkelen om zijn muziekspel te verbeteren. Als je dan zo loopt dat je hem aan de rechterkant ziet, dan zie je dat hij een dief is geworden. Om hem te helpen zal je dus geld moeten verdienen en dat geven in het heden. Let wel, het hoeft niet, je kunt die tijdslijn ook intact houden.
De demo gaf ons een idee wat je allemaal in de stad met wateroverlast kunt doen. Er zijn drie eindes voor die stad getoond, elk met een andere nieuwe burgemeester. Soms moet je daar nog extra sidequests voor doen. Wat het ook liet zien is dat de makers uit Colombia komen. De handgetekende graphics zijn al erg in zo’n Zuid-Amerikaanse stijl, maar je ziet ook veel verwijzingen naar hun land. Sterker nog, als je zoekt op Walled City lees je ook dat er een in Colombia is. Een Golden Gate ga je ook vinden. En Matthias de kikker is gebaseerd op een gele giftige kikker uit Colombia.
Cris Tales wordt gemaakt door het Colombiaanse Dreams Uncorporated en Syck. Modus Games geeft de game uit. Ze mikken op 20 uur voor het hoofdverhaal, maar ze hebben al een demo uitgebracht waarin ze zagen dat veel mensen toch veel langer doen over het 45 minuten durende stuk uit het spel. Om alle keuzes eens mee te maken wil je toch alles proberen, dus er waren ook mensen twee uur bezig met dat kleine stukje. Dus er is genoeg herspeelbaarheid om meerdere eindes te unlocken. Cris Tales komt 17 november uit PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, Switch en pc.