WRC 4

De FIA World Rally Championship komt weer terug met de nieuwe game WRC 4. Kunnen we nu dan eindelijk weer eens fatsoenlijk serieus rallyen?

Sinds Richard Burns Rally en het uitsterven van de 'echte' Colin McRae-franchise zijn er wat mij betreft weinig fatsoenlijke rallygames meer verschenen. De DiRT-serie vond ik wel gaaf, maar weinig meer met rallyen te maken hebben. De voorgangers van de game die ik hier in de preview bespreek gaven mij ook weinig hoop op weer een fatsoenlijke rallygame. Echter was ik positief verrast toen ik WRC 4 mocht spelen.

Matig maar toch goed
Zodra WRC 4 wordt opgestart, merk je meteen dat je hier niet met een triple-A-titel te maken hebt. De graphics zijn niet hoogstaand, de interface is een kopie van alle CodeMasters-games en de HUD voelt goedkoop aan. De game heeft echter wel alles wat je van een rallygame mag verwachten: goede physics, goede ondersteuning voor racesturen, een schademodel en de FIA World Rally Championship-licentie met alle daarbij behorende auto's en tracks.

Stuurt best lekker
Ik heb WRC 4 zowel met stuur als controller mogen spelen, en ik moet zeggen, het speelt best lekker. Het realisme is nog niet van het niveau Richard Burns Rally of de oude Colin McRae-games, maar het komt aardig dicht in de buurt. Je navigator werkt prima mee en is goed verstaanbaar, wat zeker prettig is met hairpins. Waar je bij de recente DiRT-games vaak je stuur gewoon om kunt gooien en met gas de bocht door kunt driften, wordt er hier regelmatig aangegeven dat het een handbrake turn is, oftewel een handrembocht. Je weet dan meteen dat je goed moet afremmen en vervolgens met de handrem de bocht in moet gaan, om vervolgens met een beheerste rechtervoet er weer uit te komen. Ook op de rechte stukken heb je die beheerste rechtervoet nodig, want simpelweg plankgas gaat regelmatig mis.

Crappy collisions
Hoewel het schademodel grafisch gezien wel snor zit, en wat gameplay betreft wellicht een beetje simplistisch is, ben ik minder te spreken over de botsingen. Deze zijn nog tamelijk onrealistisch en af en toe ronduit vreemd, waarbij je door een muurtje te schampen opeens spontaan over de kop vliegt. Hoewel de producer mij verzekerde dat hier nog sterk aan gewerkt werd en de build in kwestie nog een vroege versie was, maak ik me toch nog een beetje zorgen of dit wel op te lossen valt voor de uiteindelijke versie.

Afstellen
Naast je auto valt er ook het een en ander te tunen aan de instellingen. Zo is het mogelijk om de verschillende cameraposities compleet naar eigen wens aan te passen. Zowel voor de stuurliefhebbers die met cockpit-view spelen als de casual racer die met een third-person view speelt is dit een zeer welkome functie. Eigenlijk zou dit standaard moeten zijn bij elke racing game, want een camera die niet lekker is geplaatst is waardeloos. Overigens zijn de standaard instellingen meer dan prima.

Zowel casual als hardcore
Zowel met een stuur als met een controller was het spel uitstekend speelbaar. Nu weet ik niet zeker of nog speciale 'hardcore'-settings zijn gebruikt voor het stuur, maar het was voldoende realistisch zonder in te moeten leveren om ook op de controller speelbaar te zijn, waarvoor lof. Wat ik nog niet weet is of dat er ook langere rallys worden toegevoegd. De demo's die ik heb mogen spelen waren rond de vijf minuten, en een stuk korter als je wel verstand hebt van rallyen. Ik zou echter graag ook langere stages willen rijden. De langste stage in WRC 3 was zes kilometer, en voor de echte rallyfans is dit gewoon niet voldoende.

Toch zin in
Tegenwoordig is het zeldzaam om een game tegen te komen die lekker met een stuurtje speelt, maar deze game was er een van. Ik kijk er dan ook erg naar uit om deze te spelen. Dat het allemaal goedkoop oogt boeit me weinig, het moet gewoon lekker spelen, en dat doet deze. Het enige wat voor mij dit spel nog kan verpesten is als men niet de rare botsingen weet op te lossen, of geen lange stages toevoegt. In ieder geval een game om de komende tijd in de gaten te houden, want in oktober ligt het spel in de schappen voor pc, PS3, Xbox 360 en ook dPlayStation Vita. De versie op het laatstgenoemde platform is overigens identiek aan de versie op zijn grote broertje.