ArmA III

ArmA is terug! Na iets meer dan vier jaar keert de meest realistische shooter op de markt weer terug met meer van alles. Met een nieuwe setting en een nieuwe (grotere!) map is er weer onwijs veel te beleven.

Header

Waar het vorige deel zich afspeelde in onze eigen tijdlijn, heeft men voor ArmA III gekozen voor de nabije toekomst, om en nabij het jaar 2030. Ditmaal zijn er vier facties in het spel, namelijk de NATO, de door Iran geleide CSAT, het lokale AAF en een militante groepering genaamd de FIA. Elk van deze facties heeft weer zijn eigen 'tech'. Zo heeft de NATO natuurlijk de meest hypermoderne technologie tot zijn beschikking, waaronder enkele soorten drones.

Arma III

De legers uit het Midden-Oosten en de rebellen zijn natuurlijk wat minder goed uitgerust, maar zij hebben wel weer toegang tot guerrilla-tactieken. Wel belooft ontwikkelaar Bohemia Interactive dat de zijdes gebalanceerd zijn, doch asymmetrisch. Je zult als CSAT dus niet hopeloos worden neergehaald door de moderne snufjes van de NATO.

Eindeloos veel speelplezier
Hoewel ArmA III vooral groter, beter en meer van hetzelfde biedt, zijn er ook enkele features waardoor ArmA III een must-buy is voor de hardcore fps-spelers. Een van de grootste nieuwe features is namelijk de verbeterde en vereenvoudigde missie-editor, waardoor het veel toegankelijker wordt om missies te ontwerpen. Bovendien is de Steam Workshop nu in de game geïntegreerd, waardoor je eenvoudig missies en mods kunt delen en downloaden. Daardoor heb je net als bij Skyrim toegang tot vrijwel oneindig veel content.

Arma III

Daarnaast is er natuurlijk ook weer de multiplayer, die spelers zo uitgebreid kunnen maken als ze zelf willen. Met de 270km² grote map zijn er eindeloos veel mogelijkheden om online skirmishes en missies uit te zetten. Bovendien is het aantal spelers onbeperkt, waarbij de enige limiterende factor de server is. Er werd mij echter beloofd dat 100 man op een server zeker haalbaar is, en 200 ook nog wel moet lukken als je een écht krachtige server tot je beschikking hebt.

Onderzeeboten
De andere nieuwe key feature waar de ontwikkelaars op hameren is de toevoeging van duiken, onderwatercombat en onderzeeboten. Altijd al een vuurgevecht in een koraalrif willen houden? Nu kan het! Overigens zijn de onderzeeboten geen enorm grote kernonderzeeërs, maar kleine bootjes die je kunt gebruiken om snel onder water kilometers af te leggen. Hoewel ik niet denk dat er veel onder water gevochten of gedoken gaat worden, denk ik dat het zeker tof kan zijn.

Blub

Niet 100% realistisch
Hoewel ArmA III een simulator is, zijn er wel enkele kanttekeningen te plaatsen voor de echte hardcore fans. Zo zijn de makers creatief omgegaan met de ontwerpen van enkele wapens en voertuigen. Omdat de game zich in de toekomst afspeelt, kan men natuurlijk niet precies weten welke wapens en voertuigen men tegen die tijd tot zijn beschikking heeft. Hoewel er geen gekke dingen als lasers of iets dergelijks in verwerkt zijn, is men wel creatief omgesprongen met sommige ontwerpen. Zo heeft men bijvoorbeeld het ontwerp van een echte concept-aanvalshelikopter overgenomen en deze gemixt met een transport-helikopter. Volgens de ontwikkelaars zou het de gameplay bevorderen als die helikopter een squad soldaten mee zou nemen. Zelf vind ik dit helemaal prima, maar ik kan me best indenken dat er puristen zijn die hier niet oké mee zijn. Echter zal er vast wel iemand zijn die een uitgebreide mod maakt voor de game die alleen 'echte' wapens en voertuigen heeft.

Arma III

Conclusie
ArmA III brengt geen grote vernieuwingen met zich mee, maar dat is helemaal niet erg. Het bouwt gewoon voort op de concepten waar de game goed in is, en ontwikkelt deze positief verder. Betere graphics, betere physics en onderwatercombat maken de ervaring nog authentieker en gaver dan die eerst was, en meer is er niet nodig. In gekke gimmicks heeft geen enkele ArmA III speler zin. Bovendien kun je zonder de game ook maar te verlaten campaigns downloaden en spelen die door andere spelers zijn gemaakt. Wat wil je nog meer?