GRID Autosport

Eind deze maand komt Codemasters met het vervolg op GRID 2, dat vorig jaar door veel gamers twijfelachtig werd ontvangen. Weet GRID Autosport deze gamers tóch te overtuigen?

header

GRID Autosport gaat eigenlijk verder waar GRID 2 ophoudt. GRID 2 werd matig ontvangen door liefhebbers van het originele Race Driver: GRID omdat onder andere de in-car view miste en er weinig content was, tenzij je de DLC die vanaf dag één beschikbaar was aanschafte. Daarnaast vonden veel gamers dat GRID 2 niet meer zo realistisch was. Met GRID Autosport belooft de ontwikkelaar beterschap: de in-car view is terug, er zijn 100 verschillende routes verspreid over 22 tracks en is er een uitgebreide selectie aan auto's.

Circuito del Jarama

Wat GRID 2 had moeten zijn
GRID Autosport is eigenlijk wat GRID 2 had moeten zijn. Wat graphics en gameplay betreft zijn er eigenlijk nauwelijks vernieuwingen. Wederom kun je een carrière doorlopen, online racen et cetera. Aan dat riedeltje is weinig veranderd. Wat wél veranderd is, is dat er nu een veel grotere verscheidenheid aan auto's en circuits is. Van touringcars tot single seaters, van Japanese tuningbakken tot hypercars als de Koenigsegg Agera R, het zit er allemaal in. Er is een vrij grote selectie aan zowel race- als straatcircuits beschikbaar, hoewel sommige hiervan fictioneel zijn. Ondanks dat de game enkele van mijn favoriete circuits, zoals Spa, heeft, mist wederom de Nordschleife; in mijn ogen een grote misser. Al met al voelt het een beetje aan als de game die GRID 2 had moeten zijn, omdat het enkel de dingen aanvult die GRID 2 miste.

Hockenheim Ring

Mosterd na de maaltijd
Juist vanwege die reden is GRID Autosport een beetje mosterd na de maaltijd. De game komt enkel voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3 uit, en ondanks dat ik de pc-versie op mijn retesnelle game-pc mocht testen, was ik niet echt bepaald onder de indruk. Inmiddels gewend geraakt aan al het next-gen geweld, voelt het alsof je een oude game aan het spelen bent. Met titels als Project CARS, The Crew, Driveclub en Assetto Corsa op komst dit jaar, is het te betwijfelen of deze game het wel goed gaat doen.

San Francisco

Leuk voor GRID-fans
Desalniettemin ben ik van mening dat GRID Autosport de fans van het originele GRID en GRID 2 zal gaan plezieren. Het racen is weer net zo realistisch als de eerste game, en ook de in-car view is weer terug, wat erg prettig is. Hierbij kun je tevens kiezen tussen een in-car view mét en zonder stuur, in het geval dat je zelf met een stuurtje speelt. Ook dat werkt trouwens erg goed en er zijn automatische mappings beschikbaar voor een grote verscheidenheid aan sturen;mijn Logitech G27 werd dan ook meteen herkend. Hetet driften is echter nog steeds vrij waardeloos omdat het zijn eigen aparte handling model heeft, wat nog niet eens in de buurt van semi-realisme komt. Iets dat best jammer is, want het racen zelf is wel erg leuk. Als grote fan van driften ben ik daarom niet echt overtuigd door GRID Autosport, omdat je dan tussen de leuke races door steeds frustrerende driftraces tegenkomt.

Yas Marina driften

Conclusie
De conclusie kan ik kort houden: GRID Autosport is wat GRID 2 eigenlijk had moeten zijn. De game is dus eigenlijk een jaar te laat op de markt en is daardoor voor veel gamers een beetje mosterd na de maaltijd: over een paar maanden komt er een hele rits aan echte next-gen racegames aan. Desalniettemin is de game voor fans van de serie wél erg leuk, want het biedt alle sterke kanten binnen de serie met een grote selectie aan circuits en auto's. Andere gamers zou ik echter aanraden om verder te kijken.

Gespeeld op Windows, binnenkort verkrijgbaar op Windows, PlayStation 3 en Xbox 360.