WildStar

Ook in 2014 ligt de markt voor mmo's niet stil en komt Carbine Studios eindelijk met de release van hun eerste game: WildStar.

header

WildStar speelt zich af op de recent ontdekte planeet Nexus. Nexus, dat ooit bewoond werd door de geavanceerde Eldan, wordt nu bevochten door de Dominion en de Exiles. Beide facties zijn erop uit om de verloren Eldan-technologie te bergen en te herstellen. Als speler kies je tussen een van deze twee facties alvorens het verhaal begint.

Vernieuwend!
Het eerste wat je opvalt als je WildStar gaat spelen is dat alles een skillshot is: je moet mikken om je doel te raken. Daarnaast wordt ook duidelijk aangegeven in welk gebied een aanval zal raken. Dit geldt ook voor alle monsters waartegen je vecht. Het resultaat is erg prettig; een veel dynamischer combat-systeem waarbij je je altijd blijft bewegen en betrokken moet zijn in het gevecht. Dit is een erg prettige kentering ten opzichte van de meeste mmo's, waar combat in feite neerkomt op om beurten wat dobbelstenen gooien.

Deradune

Maar ook weer niet echt...
De combat is dus hartstikke tof, mooi. Maar een heel ander belangrijk deel van een mmo zijn de quests, en daar is men wat minder vernieuwend. Net als in World of Warcraft en het recentere Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is het nog steeds het zelfde liedje: dood x aantal monsters, verzamel x aantal dingetjes. Wie weet dat dit in de hogere levels nog anders wordt, maar in de content die ik heb gespeeld kwam iets anders niet aan de orde.

Esper

Dat op zichzelf is nog niet eens zo'n ramp, maar de rest van de game zit vol met standaard mmo-elementen die we nu ook wel gezien hebben. Zo is character development klasse-gebonden en is er de klassieke rolverdeling van tank, dps en healer. Daarnaast is de game ook voorzien van de nodige arena's, battlegrounds en 'Warplots'. Dat klinkt allemaal bekend in de oren, en als je bedenkt dat de studio vooral uit ex-Blizzardmedewerkers dan weet je waarom.

Warrior

En toch wel een beetje...
Wat dan wel weer erg tof is is dat je je eigen 'sky plot' op Nexus kunt bezitten, en hier kun je vanalles mee doen. Naast het bouwen en inrichten van je huis kun je hier verscheidene dingen op bouwen om grondstoffen te delven of bijvoorbeeld te craften. Het is niet verplicht om een huis te hebben, maar het is wel verdomde handig: je krijgt er rested experience en je kunt bijvoorbeeld teleporten naar raids.

Huisje bouwen

Nog niet overtuigd
Ik twijfel zelf nog heel erg over WildStar. Het steekt allemaal wel gewoon goed in elkaar en het combatsysteem is erg tof maar toch trekt het me om een of andere reden niet. Het is een beetje een soort World of Warcraft 2.0 met een ruimtethema en een minder cool verhaal. Dezelfde ouderwetse mmo-ervaring verpakt in een nieuw jasje doet het voor mij echt niet, maar wellicht dat dat andere spelers juist wel weer trekt. Voorlopig ben ik nog niet overtuigd, maar wie weet verander ik van mening als ik de game rond de releasedatum eens uitgebreid kan spelen.