Werkgevers moeten CO2-uitstoot van werknemers gaan bijhouden

Per 1 juli moeten werkgevers met meer dan 100 man personeel, de CO2-uistoot bij gaan houden van woon-werkverkeer van het personeel, én van zakelijke reizen. Voor kleine en middelgrote bedrijven betekent dat weer extra administratie.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat vliegreizen er niet onder vallen, aldus FD-journalist Orla McDonald, die het stuk schreef. "Het gaat echt om de gereden kilometers", stelt ze. "Ook de kilometers die afgelegd worden met het ov of de fiets horen daarbij."

Het doel van de registratie is om de CO2-uitstoot te verminderen, zegt McDonald. Woon-werkverkeer en zakelijke reizen zijn verantwoordelijk voor de helft van de totale uitstoot van Nederlands verkeer. "In het verlengde daarvan is de mobiliteitssector verantwoordelijk voor 20 procent van de totale uitstoot in Nederland", vervolgt McDonald. "Een best wel fors aandeel, en dus probeert de overheid er wat aan te doen. De eerste stap is dus voor werkgevers, die het bij moeten houden."

Als de maatregelen ineffectief blijken en de hoeveelheid CO2-uitstoot daalt niet, of boven een bepaald plafond komt, dan zou de overheid ook maxima kunnen overwegen. Op het moment dat werkgevers niet meer aan die norm kunnen voldoen, kunnen ze werknemers overwegen te verbieden met de auto te komen.

Volgens McDonald zijn er bedrijven die dergelijke maatregelen al uit zichzelf hebben genomen, zoals het geven van een hogere vergoeding aan mensen die met de fiets naar werk gaan, of met het ov. "Maar het zijn met name de middelgrote industriële bedrijven op bedrijventerreinen ver weg van de Randstad, waar geen station in de buurt is. Zij hebben niet zo veel alternatieven dan de auto, en voor hen zal het lastig worden."

Het uiteindelijke doel van het kabinet is om zeker anderhalf ton CO2-uistoot te verminderen. McDonald: "Dat is op de totale uitstoot van de mobiliteitssector niet zo heel veel - ongeveer de helft van de uitstoot van een steenkoolcentrale. Ze hadden er mogelijk voor kunnen kiezen om andere maatregelen te nemen, zoals alle leaseauto's elektrisch maken, maar ze hebben hiervoor gekozen."

En dus hebben ondernemers er een nieuwe administratietaak bij, en dat is een hoop werk. Of zo voelen de ondernemers dat althans, aldus McDonald. "Zij vinden het krom dat zij de dieselauto's van hun werknemers moeten bijhouden, gezien al het vliegverkeer in de wereld", besluit ze.