Kledingkopers willen meer betalen na Bangladeshramp

Ruim tachtig procent van de consumenten is bereid meer te betalen voor veilig geproduceerde kleding. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar aanleiding van de ramp in Bangladesh. In de eind april ingestorte kledingfabriek zijn inmiddels meer dan duizend doden geborgen.

Gemiddeld is de consument bereid om 4,50 euro meer te betalen op een broek van vijftig euro. Meer dan de helft van de duizend ondervraagden wil meer betalen dan vijf euro, vijf procent wil zelfs meer dan 25 euro meer betalen.

Zeventien procent van de consumenten zegt niets extra's te willen betalen voor veilig geproduceerde kleding. Dat percentage is hoger onder laagopgeleiden en mensen jonger dan 35 jaar. Vrouwen en 55-plussers zijn juist relatief vaker bereid een flink hoog extra bedrag te willen neerleggen.

Overigens ligt de bereidheid om meer te betalen voor kleding zonder kinderarbeid hoger. Gemiddeld wil men daarvoor 6,50 euro extra betalen.

De Nederlandse consument ziet zichzelf niet als hoofdverantwoordelijke voor de ramp in Bangladesh. Van de ondervraagden vindt 61 dat de fabriekseigenaren en de overheid in Bangladesh de hoofdschuldigen zijn. Zeven procent wijst naar de winkelketen die de kleding verkoopt en slechts een procent vindt dat de consument de grootste schuld heeft. Bijna dertig procent vindt dat alle partijen verantwoordelijk zijn.

De Bengalese autoriteiten hebben tot nu toe 1034 doden geborgen uit het ingestorte flatgebouw waar verschillende kledingfabrieken waren gevestigd. Ongeveer 2500 mensen werden gered. Het is onduidelijk hoeveel vermisten er nog zijn.