De muziek uit... Super Mario 3D World

In 'De muziek van...' schrijft collega Faux. over muziek uit games. Elke keer komt er een andere track uit een andere game aan bod. Dit keer is het een track uit het nieuwste Mariosucces van Nintendo.

 De muziek uit Super Mario 3D World

Ik zuchtte afgelopen E3. Heel diep. De eerste trailer van Super Mario 3D World werd getoond en mijn eerste reactie was allesbehalve positief. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een zeer groot fan van Super Mario 3D Land voor de 3DS en heb het spel met de grond gelijk gespeeld. Toch leek alles erop dat de Super Mario 3D-serie hetzelfde lot zou ondergaan als New Super Mario Bros.: het eerste spel was leuk, het tweede spel was aardig en daarna heb je het ook wel weer gezien. Zowel muziek als graphics werden gerecycled met slechts minimale verbeteringen. Dat is iets wat je geen enkele gameserie gunt. De rest van de trailer maakte het er niet veel beter op: afgezien van een kattenpak en wat doorzichtige pijpen had ik niets nieuws gezien. Oh toch wel, multiplayer. Maar net als de rest van de wereld zette ik daar grote vraagtekens bij; er was een reden dat de Super Mario Galaxy's geen multiplayer kenden. Vastbesloten om dit spel volledig aan me voorbij te laten gaan, drukte ik de trailer weg en ging mezelf troosten met de nieuwe Smash Bros.

Super Mario 3D World
Super Mario 3D World: Shifty Boo Mansion

Helaas ben ik ook maar een mens en hebben we als mensheid gezamenlijk een grote vijand: nieuwsgierigheid. Nintendo's marketingafdeling zorgde ervoor dat het spel flink in de aandacht kwam en lanceerde de ene trailer na de andere. Mokkend om het feit dat ik zo makkelijk om te kopen ben, haalde ik in december 3D World binnen. Het eerste level wist de gedachte dat we in plaats van dit spel ook een nieuwe opvolger in de Super Mario 64-bloedlijn hadden kunnen hebben niet weg te blazen. Maar, toegegeven, het kattenpak was best geinig. En als je met niet al te veel speelde was de multiplayer ook goed te pruimen. En, eerlijk is eerlijk, het spel zag er in HD zeer gelikt uit. Bovendien, fuck, wat een lekkere muziek. Muziek die zelfs zo ritmisch uit je speakers knalt dat je zin krijgt om met een kekke dansmove de Wii U-gamepad in een hoek te gooien en helemaal los te gaan. Hoewel je direct herkent dat dit uit een Mariospel komt, hebben de heren Mahito Yokota, Toru Minegishi, Yasuaki Iwata en geestelijk vader Koji Kondo voor een compleet andere richting gekozen. De soundtrack van Super Mario 3D World is zo'n verschil met de grootste en majestueuze muziek van Super Mario Galaxy dat je ze simpelweg niet kunt vergelijken - net als de spellen zelf overigens. Waar de Galaxy's zorgden voor een revolutie in 3D platforming en je alle ruimte gaven om de levels te verkennen, is 3D World gewoon heel erg leuk. De muziek sluit perfect aan bij waar het spel voor bedoeld is: chaotische gameplay waarin je in 300 secondes tijd je medespelers in de afgrond probeert de duwen. 

Voor ik er erg in had, zat ik ondertussen al in World 3, overweldigd door alle nieuwe dingen die in de eerste twee werelden langskwamen. Plessie (jup, de grote zwemmende Yoshi blijkt een naam te hebben), circustenten, pikkende struisvogels, Bowser's Bullet Bridge waar menig dictatuur een puntje aan kan zuigen, en nog veel meer. Nintendo heeft de sfeer magnifiek weten te verpakken in de jazzachtige muziek waar elk level mee gepaard gaat. Als Mario van trapeze naar trapeze springt met een grote schijnwerper op hem gericht, wordt hij begeleid door vrolijke muziek met korte uithalen. Staat hij daarentegen tegenover Bowser in een gigantische hummer, dan wordt de muziek hard en schreeuwerig. Naast dat het een genot is om naar te luisteren, fokt het jou en je medespelers ook net dat kleine beetje op om niets van elkaar over te laten. Toch gaat de pluim voor beste track van het spel niet naar een nummer die onder deze categorie valt. Weliswaar in de angst dat ik de andere muziek tekortdoe, maar goed. De keuze voor Shifty Boo Mansion komt doordat het een originele, verzorgde en georkestreerde track is die net wat anders is dan de rest. Met Shifty Boo Mansion neemt de soundtrack een uitstapje naar de Galaxy-sferen en behoudt hij toch zijn eigen 3D World-snelheid. Violen spelen, zoals een goede griezeltrack betaamt, de hoofdrol en worden afgewisseld door de o zo bekende spookgeluiden zoals we ze kennen uit eerdere Mariospellen. Na ruim een minuut komt de bridge die het nummer ijzersterk maakt. De violen gaan nog net iets iets hoger en komen dan tot de climax die Shifty Boo Mansion de melancholiek geeft die het verdient. De muziek is eigenlijk te serieus en zwaarmoedig voor een Mariolevel dat uit een een spookhuis met flink wat Boo's en andere Mario-griezels bestaat. Je weet niet of je moet slikken of moet lachen, en je weet vooral niet wat er komen gaat. Zou dit het eerste horrorlevel van Mario zijn, vraag je je af. Kan toch niet? Shifty Boo Mansion is een prachtige track die vragen oproept die niet horen bij een Mariospel zo vrolijk als 3D World. Het is dan ook een vreemde eend in de bijt, maar zeker niet het lelijke eendje in de bijt. 

3D World is door de pers ontvangen als een van de beste games van 2013. Ik heb het spel gelukkig nog niet uitgespeeld, ik heb nog levels en muziek om te ontdekken. En hoewel de lol van die doorzichtige buizen mij nog onbekend is, raad ik Super Mario 3D World iedereen aan die het nog niet gespeeld heeft. Trommel wat vrienden op en ga voor multiplayergezelligheid die zich prima kan meten aan Smash Bros. en Mario Kart. Als na drie levels iedereen nog steeds stil op de bank zit doe je echt iets fout; aan de muziek kan het niet liggen!