Pokémon Black and White Version 2

Gotta catch 'em all. Sinds 1998 is Pokémon een begrip in de videogamewereld en ver erbuiten. De animatieserie blijft maar doorlopen en we zijn ondertussen aan de vijftiende film toe. Begint het niet te vervelen?

Header

Toen deze vervolgversies van Pokémon Black & White aangekondigd waren had ik nog even de gedachte waarom ze in vredesnaam braken met de eerder versies. Gewoonlijk zou er nu een 'Pokémon Grey' aangekondigd zijn. Maar in plaats van zo'n versie waarin je hetzelfde verhaal nog eens meemaakt met wat kleine tweaks, krijgen we een daadwerkelijk vervolg.

Terug bij af
Dit keer gaan we namelijk terug naar Unova, de regio waar we al in de eerste Pokémon Black & White tot in den treure geleveld hebben. Dit deden we om het perfecte team te creëren om de Elite Four te verslaan en Team Plasma te stoppen om de wereld weer eens te veroveren.

Unova

Het is wachten op een echte 3DS-versie van het spel, want volgens mij heeft niemand van Nintendo bij ontwikkelaar Game Freak gemeld dat de Nintendo 3DS nu al anderhalf jaar uit is, er zelfs al een verbeterde XL-versie is uitgekomen en de fans niet kunnen wachten op een 3D-versie van de game. Het is dus jammer dat er eigenlijk geen nieuwe functionaliteit van deze handheld gebruikt wordt in deze games.

Omgeving

Pokémon Dream Radar
Het is dus prima speelbaar op een Nintendo DS, al zul je het optionele Pokémon Dream Radar niet kunnen spelen op de oude handheld. Dat is namelijk exclusief voor 3DS te koop in de eShop. Vreemd, dat wel. Het maakt het geen gebruik van de 3D-functies, alleen van de camera om zo door middel van augmented reality Pokémon en items in je eigen huiskamer te vangen. Dat had ook voor de DS gekund, maar dan zonder je eigen huiskamer maar een verzonnen omgeving. Nintendo probeert zo duidelijk te maken dat je pas een volledige Pokémon-ervaring hebt op een Nintendo 3DS.

Pokémon Dream Radar

De opzet is makkelijk: jij gaat een professor helpen met het vinden van alternatieve vormen van de legendarische Pokémon Thundurus, Tornadus en Landorus. Je krijgt een wapen die een straal schiet, je krijgt er een accu bij en een vizier. Dan kijk je met de 3DS door je kamer, op zoek naar wolkjes. Er zijn wolkjes die Dream Orbs loslaten als je erop schiet. Hierop moet je dan mikken om ze te verzamelen.

Soms is er een grijs donderwolkje waar een item of Pokémon in verborgen zit. Als dat zo is, verandert het beschoten donderwolkje in een kleurige bal die constant blijft bewegen in je kamer. Hierop moet je dan net zo lang schieten tot de meter bovenin vol is. Dan heb je de vreemde bal 'verslagen' en krijg je te zien wat je gewonnen hebt. Je hebt beperkt de tijd om de bal te verslaan, dus het is goed opletten geblazen.

Pokémon Dream Radar

Met de Dream Orbs kun je je laser, je accu en je vizier upgraden, waardoor je een sterkere straal hebt en de meter sneller volloopt, de hoeveelheid tijd die je krijgt om het wezen te vangen langer wordt en er meer wolkjes verschijnen. De wolkjes zijn er namelijk ook beperkt, in het begin verschijnen er maar tien. Als je ze allemaal hebt beschoten dan moet je minstens drie kwartier wachten voordat ze er weer allemaal zijn.

Er zijn ook eenmalig te gebruiken items die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de bal trager beweegt, of helemaal vast komt te staan. Gevangen wezens, inclusief de legendarische Pokémon, en gevonden items zijn simpel over te zetten naar je savegame van Pokémon Black & White Version 2. Een leuke toevoeging, dat zeker. Zo startte ik meteen met een Riolu en Swablu, en als je later de legendarische Pokémon hebt gevangen, heb je meteen een paar toffe en vooral sterke vliegtypes in je Pokémon-arsenaal.

Riolu

Oude wijn in nieuwe zakken
Maar terug naar Pokémon Black & White Version 2. Dit keer is er een ander verhaal, een andere hoofdpersonage, andere gebieden in de regio en al bestaande gebieden zijn soms niet eens te herkennen. Hierdoor voelt het spel toch nieuw aan en is het juist leuk als je een bekend gebied opnieuw binnenkomt of opeens bekende personages uit het eerdere deel tegenkomt. En er komen heel wat bekenden langs, zelfs Brock, Misty, Giovanni, Volkner en Lance laten zich zien in de nieuwe Pokémon World Tournament.

Cynthia

Toch laat de steeds terugkerende speelstijl slijtage zien. Pokémon Black & White Version 2 zijn zeker geen slechte spellen, maar het is weer hetzelfde riedeltje: acht gymbadges sparen, de Elite Four uitdagen, winnen en dan maar wat grinden om in multiplayer beter te zijn. Want de echte uitdaging ligt in menselijke tegenstanders en al lang niet meer bij de verschillende computertegenstanders.

3…2…1…action!
Dit keer zijn er ook geen nieuwe Pokémon te vangen. Als je ze al allemaal had in het eerste deel, dan heb je alleen nog wat oude bekenden uit nog veel eerdere delen te vangen. Maar die heb je natuurlijk allang overgezet. Nieuw is de Pokémonstudio Pokéstar Studio's waarin je een korte film kunt maken met je gevangen Pokémon. Deze wordt dan getoond in een bioscoop en dan krijg je punten door het publiek toegekend voor je script en gevechtsscènes. Hoe beter de film, hoe meer omzet het genereert en hoe hoger jouw regisseurskwaliteiten. Op basis van die rang en je gemaakte film krijg je items. Logischerwijs worden die beter naarmate je beter bent en betere films hebt gemaakt.

Pokéstar Studio film

Er zijn geheime locaties te vinden waar je zeldzamere Pokémon of items kunt tegenkomen. Deze zijn niet gemakkelijk te vinden, maar het is het zeker wel waard om te zoeken. De Pokémon die daar te vinden zijn hebben vaak zeldzame hidden abilities en items als de vuursteen of waterstenen zijn altijd welkom om Pokémon te evolueren. Er zijn honderden medals te winnen in het spel. Dat zijn achievements en die krijg je door bijvoorbeeld iets simpels zoals een bepaald aantal keer het spel op te slaan of wat lastiger: alle Pokémon van een bepaald type te vangen.

Pokécenter

Mensen die Pokémon Black & White hebben uitgespeeld, alles hebben gevangen en toe zijn aan echt iets nieuws hebben misschien nog iets te overdenken voordat ze Pokémon Black & White Version 2 kopen. De nieuwe games in het spel, Pokéstar Studios en de Pokémon World Tournament zijn zeker leuk en eigenlijk al spellen op zich, maar is het je zakgeld waard? Iedereen die ooit wel eens een spelletje Pokémon heeft gespeeld of nieuwkomers hebben met Pokémon Black & White Version 2 de meest complete variant van de franchise. Het blijft een van de beste RPG's op de handheld en het blijft verslavend. Je wil ze allemaal vangen en voor die mensen is er genoeg te doen om dat te bereiken.

Hopelijk is dit het laatste deel op de DS, want het is tijd voor een echt frisse wind in de franchise. Ja, het is een goede RPG, maar elke keer weer precies dezelfde gameplay wordt vervelend. Ik merk dat ik de oude Pokémon van de eerste delen er toffer uit vind zien en het herkauwde pad dat je in het spel volgt kan ook mijn rug op. Game Freak en Nintendo zijn het vast oneens omdat het nog uitstekend verkoopt, maar na bijna vijftien jaar Pokémon ben ik wel klaar met de acht gymbadges en de Elite Four. Een Pokémon-MMO staat nog steeds heel erg hoog op mijn lijstje. Was Jirachi maar hier, dan kon ik die wensen. Tot dan moet ik van mijn verslaving toch elke dag weer spelen. Verdomd, hebben ze me toch weer te pakken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel locaties en extra evenementen - Weer die eeuwige gymbadges en Elite Four 8
+ Optionele Dream Radar is een leuk extraatje - Geen evolutie in gameplay