Concert: Gotye in Tivoli

Opgekomen vanuit het niets, lang in de hitlijsten gestaan en door 3FM uitgeroepen tot de maker van de song van het jaar 2011... het kon maar niet op voor Gotye, die zondag 19 februari speelde voor een uitverkocht Tivoli. Na de vele 'Making Mirrors' luistersessies verveelt het nog steeds niet, die knijter van een nummer 1 hit 'Somebody That I Used to Know'. Toch knap!

Wat moet de druk dan groot geweest zijn om voor een publiek met torenhoge verwachtingen te spelen. Na Gabrielle Aplin die het voorprogramma lieflijk verzorgde met veelal mooie covers, een hoestje en een naar mijn idee vaak onverstaanbare zang (het articuleren kon echt beter) duurde het lang voordat de heren er klaar voor waren. Maar dan stond er ook een volwassen band die strak speelde en aan de verwachtingen voldeed. Ze openden met 'Eyes Wide Open' en zaten er direct lekker in. De dubbele drumpartijen door de drummer en door Wouter De Backer aka Gotye himself, werden bijgestaan door een veelheid aan instrumenten, elektronica en prachtige graphics. Het klonk het mooi, gelaagd en op sommige momenten zelfs intiem. 'State of The Art' met vervormde stem, 'Save me' en 'Bronte', stuk voor stuk prachtig om live te horen. En met complimenten voor de zang, wat kan die gast zingen!

De band had duidelijk lol in het spelen. Het publiek werd betrokken met een mix van Vlaams en Engels van De Backer, die zich afvroeg of wij het allemaal wel konden volgen... Amai, zeker en vast! Zowaar kende de meeste concertgangers veel van de gespeelde nummers. Er werd in de zaal dan ook zacht meegezongen. De cd 'Making Mirrors' was door veel mensen in Tivoli goed bestudeerd.

Somebody That I...Hoped To See and Hear

Helaas maar verwacht was Kimbra niet van de partij bij hét nummer. Deze rol was voor het publiek weggelegd. Het publiek zette in eerste instantie wat schuchter in, maar zong daarna uit volle borst de partij van Kimbra. Leuk en geslaagd, maar toch niet wat het had kunnen zijn. Dat gezegd hebbende was het live minstens zo pakkend als op de cd, maar jammer genoeg ook erg kort.

Het is natuurlijk geen feestmuziek pur sang, maar na het standaard weggaan en met veel gejoel weer terugkomen, wisten de band er tegen het einde ook nog een feestelijk geheel van te maken. Mede door het opzwepende nummer 'In Your Light', dat de herinnering aan het concert alleen maar beter maakt. Dit doet niks af aan de eerste helft; die was strak, mooi, afwisselend en meeslepend. Al met al was het een geweldig concert en het wachten waard. Nu maar hopen dat een volgende cd weer zo'n hit bevat, liefst een paar!

Tekst: Tim Jacobs