Shift 2: Unleashed

Er zijn echter ook genoeg zaken te melden die wel goed verwerkt zijn. Shift 2 maakt gebruik van een nieuw camerastandpunt. Een punt vanuit de coureur. Normaliter is de cockpitview een punt ergens in de auto en zal je voornamelijk raam zien. Nu zie je echter de randen van je helm en een groot deel van de binnenkant van je auto. En dat maakt het racen een heel stuk interessanter. De cockpitview heeft namelijk nog meer leuke elementen. Zodra jij een obstakel raakt, hetzij een andere auto danwel vangrail, dan begint je beeld te blurren en ben je even je focus kwijt. Hierdoor kan jij niet zomaar even een andere auto aan de kant knallen want dan ben je voor een korte periode de controle kwijt. Ook heeft de cockpitview 'bocht-meekijk-modus'. Zodra jij een bocht in begint te rijden, zal de camera automatisch 'meekijken' de bocht in. Hierdoor zie je veel beter waar je moet rijden en hoe je het beste de bocht uit kan komen. Dit kan je heel veel tijd opleveren.

Zodra je echter de cockpitview uitgaat, zal je merken dat hier veel minder werk aan besteed is. Je beeld blurt nog wel zodra je een obstakel raakt, maar een heel stuk minder. Je blijft te allen tijde controle houden over de situatie. Als je dus mano-a-mano gaat rijden, zal dit standpunt uiteindelijk veel beter werken dan de cockpitview. De echte hardcore racers zullen er echter alsnog voor kiezen om de cockpitview te gebruiken door het realisme.

Tijdens je carrière zal je aan een aantal races deelnemen, waaronder de gewone races, time trials, drifts en eliminations. Deze races zijn goed te doen op één na: de drift. De eerste driftrace die je moet uitvoeren, vindt plaats op een parkeerplaats. Je moet hier in een nette cirkel rondrijden je langzaam opbouwen naar een drift toe. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg die drift niet werkende. Dit heeft te maken met de besturing van de auto's zoals ik al eerder aangaf. Je wil in een drift namelijk heel snel de auto naar links jagen en dan direct met rechts tegensturen. Maar doordat de auto aanvoelt alsof die op ijs rijdt EN je input vertraagd is, is het praktisch onmogelijk om een nette drift te maken.

De races vinden plaats op een aantal banen; bestaande tracks maar ook fictieve. Er zit genoeg variatie in om je even bezig te houden. Snelle tracks wisselen zich af met bochtige banen en als klap op de vuurpijl is er ook nog de nachtrace. Een race die ontiegelijk moeilijk is als je hem in cockpitview speelt. Je ziet namelijk helemaal niks, zoals je verwacht. Het enige dat je ziet is het stukje baan die verlicht wordt door je voertuig. Waar je moet de dagraces al moet opletten om niet van de baan af te rijden, moet je dat met een nachtrace nog meer. Je ziet de bocht namelijk te laat opkomen en dan is het vaak te laat om nog netjes erdoor heen te rijden. En op dat moment rijden vier, vijf tegenstanders je voorbij en kan je opnieuw beginnen.

De races zelf zijn vaak maar twee tot vier rondjes. Dit betekent dat je relatief snel door de races heen kunt. Aan de andere kant betekent het ook dat elke fout keihard afgestraft wordt. Zodra jij van de baan spint of een aantal plekken verliest, is het bijna onmogelijk om die eerste plek binnen die vier rondjes in te nemen. De AI is namelijk hard, keihard. Het is onmogelijk om binnen één ronde alle tegenstander voorbij te schieten. De meeste winst zal je boeken tijdens de start. Hoe je de start doorkomt, bepaalt grotendeels de uitkomst van de race. Zolang je geen fouten maakt natuurlijk.

Als laatste wil ik het geluid bespreken van Shift 2. Ook hier zit er wat verschil tussen de cockpitview en de view vanachter de auto. Het geluid vanuit de cockpitview is namelijk goed, echt goed. Elke auto heeft een ander geluid en zelfs na een upgrade, merk je dat in het geluid. Ga je echter naar de view vanachter de auto, dan merk je gelijk dat hier minder aandacht aan besteed is. Je hoort de auto minder goed, een heel stuk minder. Je kan dat beargumenteren door te zeggen dat je verder van de auto af zit, maar ik wil de auto kunnen horen alsof ik er naast sta, zelfs als ik er een meter vanaf zit met de camera. Verder hoor je in dit standpunt een aantal vreemde geluiden terug komen. Het is niet te definieren en het lijkt alsof er een soundfile mist en hij dus iets afspeelt dat er niet is, heel vreemd in ieder geval.

Daarnaast hebben we ook nog commentaar. Dit wordt gelevert door Vaughn Gittin Jr, een Formule D-kampioen. Leuk dat ze iemand hebben gebruikt, maar na een aantal uur komt hij je de keel uit. Elke race start standaard met een 'It's green, GO GO GO!'. Ik snap dat als het groen is, ik dan gas moet geven, dat hoef je niet elke race te zeggen. Het was weinig moeite geweest om hem tien verschillende zinnen te geven die willekeurig worden afgespeeld. Verder geeft hij wel wat handige tips zo nu en dan, zowel in de race als in tussenfilmpjes. Luister dus naar hem.

Conclusie
Al met al heeft deze game hele verschillende kanten. De nieuwe cockpitview is goed uitgewerkt; je voelt je echt alsof je er als coureur zit. Het beeld ziet er goed uit, inclusief blurry crashes. Geluid loopt lekker en motoren horen goed aan. Ga je naar een ander standpunt toe, dan merk je gelijk dat hier minder aandacht aan besteed is. Geluid klink minder fijn, de blurry crashes zijn minder spectaculair waardoor het je iets meer voordeel oplevert in de race, maar minder realisme biedt. Verder bestuurt de auto alsof de banden zijn ingesmeerd met boter, zit er een vertraging in de verwerking van de knoppen en zijn de races nogal kort. Nachtraces daarentegen zijn uitdagend maar wel heel pittig. Shift 2: Unleashed heeft getracht een realistische racer neer te zetten en dit is deels gelukt. Helaas nog niet helemaal.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+Cockpitview verbeterd
-Andere camerastandpunten 'vergeten'
6,5
+Crashes goed verwerk
-Langzame besturing
+Veel variatie
-Auto's die alle kanten op glijden