CD: N*E*R*D - The Best of

Pharrell Williams en Chad Hugo leerden elkaar al op hun twaalfde kennen toen ze samen op zomerkamp waren. Toen was het tweetal al gek op muziek en probeerden ze samen sal wat lekkere beats te produceren. Samen met jeugdvriend Shay Haley en Timbaland breidden ze hun kennis en interesse uit en momenteel staan Pharrell, Chad en Shay het beter bekend als N*E*R*D. Beter bekend is eigenlijk een understatement want een groot deel van de wereld zal wel eens een aantal stuiterbeats of een productie van het tweetal voor hun kiezen gekregen hebben. Eigenlijk zijn ze één van de bekendste producers en muzikanten ter wereld de laatste jaren.

In de jaren negentig hielden de heren het nog bij produceren, beats maken en nummers voor anderen schrijven en bewerken, maar in het nieuwe millennium was het tijd voor iets anders. Ze kropen achter hun mengtafels en computers vandaan en beklommen zelf het podium en brachten hun eigen materiaal uit. In 2001 kwam In Search of... dat bol stond van de heerlijke hiphop-crossover. De eerste single in Nederland 'Lapdance' deed qua hitparade niet heel veel, maar blijft een dijk van een track. Volvette beats, rauwe vocalen en riffs maken het tot één van de hoogtepunten van N*E*R*D. Samen met het even energieke 'Rock Star' zorgde dit dan ook voor een uitbarsting in de Alpha-tent op Lowlands enkele jaren terug. Twee jaar later kwam Fly or Die uit en met 'She Wants To Move' brak het duo pas echt door in Nederland. Na wat radiostilte keerde Pharrell en Chad terug en leverden Seeing Sounds af, waarvan 'Everyone Nose' een hit werd.

Een best of na ongeveer tien jaar is niet zo vreemd, en zeker aangezien N*E*R*D een instituut geworden is in de muziekwereld, zou je makkelijk een dubbelalbum met samenwerking en eigen materiaal kunnen vullen. Maar met slechts drie eigen platen, waarvan er één hofleverancier is, is de verdeling zoek. The Best of N*E*R*D is dan ook een In Search of...2.0 geworden. 8 van de 16 tracks komen van deze plaat vandaan, 5 tracks van Fly or Die maken de plaat dan al bijna vol. De band verdient een betere ode dan deze, een toevoeging van een live-cd of dvd zou mooi geweest zijn, aangezien daar de energie van de band pas echt tot uiting komt. Een bonus-disc met B-sides, rarities of beste samenwerkingen was een andere betere optie geweest. Nu heeft de single disc-uitgave alle schijn tegen en kan eigenlijk als geldklopperij beschouwd worden, aangezien het de lading niet geheel dekt en er betere opties voorhanden waren. Ondanks dat de muziek nog steeds aanspreekt is deze uitgave een gemiste kans.