CD/DVD: Depeche Mode - Tour of the Universe

Een vlekkeloze tour was het allerminst voor Depeche Mode: de Tour of the Universe, die het laatste album Sounds of the Universe begeleidde. In Griekenland kreeg frontman Dave Gahan al voor de show stekende pijn en werd met een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Daar werd hij gediagnosticeerd met gastroenteritis, maar na meerdere testen bleek hij ook een kwaadaardige blaastumor te hebben. De band was genoodzaakt om een aantal shows te cancellen en Pinkpop werd hier onder andere ook het kind van de rekening van.

Ondanks de vertragingen en afzeggingen (die later goedgemaakt werden waar mogelijk) speelde Depeche Mode in totaal 102 shows in 40 landen. Meer dan 2,7 miljoen mensen zagen het drietal hun 30-jarige muziekgeschiedenis op het podium onderwijzen. Op de dvd van de standaard editie van deze uitgave staan in het totaal 26 tracks, waarvan Depeche Mode er vijf gebruikt om het laatste en twaalfde studio-album te pluggen. Het concert in het overvolle Palau Sant Jordi te Barcelona trapt af met 'In Chains', de leadsingle van de laatste plaat 'Wrong' en 'Hole To Feed'. Even later volgen klassiekers als het duistere 'It's No Good' en het ingetogen 'Precious' al.

De tweede helft van de set grijpt echt terug naar de geschiedenis van de band en laat het heden liggen. Het materiaal van Violator wordt aangeboord met Policy of Truth, waar later uiteraard ook nog 'Enjoy The Silence' en 'Personal Jesus' van gespeeld worden. Ook gouden oudjes als het hypnotiserende 'Stripped' en een opzwepend 'Behind The Wheel' worden op erg mooie wijze neergezet. Ook het einde met 'Waiting For The Night' is indrukwekkend en intiem weergegeven. De heren zijn erg goed bij stem op deze registratie en het camerawerk zorgt voor een goede registratie, al zijn er soms wat te veel of te lange shots van wapperende handen en vage bandleden in de verte. Het lijkt daardoor echter wel alsof je soms middenin het publiek staat, maar erg kunstig zijn ze niet. De dvd is echter niet het enige waar je mee blij gemaakt wordt, de standaard editie bevat ook nog een dubbel-cd van de concertregistratie waardoor je het ook nog eens extra crisp kunt (her)beleven via je speakerset. De cd's kennen dezelfde tracklisting als het concert, alleen bevat de dvd nog 5 bonustracks ('World In My Eyes', 'Sister of Night', 'Miles Away', 'The Truth Is' en 'One Caress'). Kortom een heerlijke registratie van recent en oud materiaal van een topband, die hopelijk de komende jaren wel op één van de Nederlandse festivals staat.

Tracklist:
CD I
01 In chains