DVD: Grand Canyon Adventure - River at Risk

De grote witte rand op de rotsen bij Lake Powell geven een grote aanwijzing hoe het staat met de watervoorziening van de Colaroda rivier in Zuidwest Amerika. Het geheel aan flora en fauna is veranderd door het plaatsen van de Powell Dam.

Grand Canyon Adventure

Grand Canyon Adventure, River at Risk geeft je een kijkje in de problematiek van de watercrisis die de komende eeuwen en op sommige plekken decennia al invloed gaat hebben. Als sprekende metafoor voor de crisis wordt de Colorado rivier bekeken en gedocumenteerd door verschillende personen. Antropoloog Wade Davis schrijft een boek over de Colarodo en vaart samen met Robert Kennedy Jr. en zijn dochters de rivier af, dwars door de Grand Canyon.

De beeldspraak is niet van de lucht in de korte documentaire (45 minuten), maar geldt dan ook als voorbeeld voor de wereldwijde problemen, zoals die ook in China, Afrika en Europa voorkomen. Opdrogende meren, vervuiling en grootverbruik zijn debet aan de problematiek.

Het gevaar wordt aangetoond met een raft/kanotrip over de rapids van de rivier. Maar het wonderschone en het gevaar van sterke Colarodo lijkt niet overal wat het is. De rivier wordt zwakker en droogt langzaam op. Lake Mead is aan het opdrogen, net als Lake Powell. Mead is de belangrijkste bron van water en elektriciteit voor Las Vegas. De groei van de steden en zijn uitgroei verbruiken zoveel water dat er momenteel in Mexico nauwelijks meer een stroompje overblijft. Slechts 8 procent van de rivier haalt nu de grens van Mexico. De delta is gortdroog en zal niet meer naar de zee stromen.

Grand Canyon Adventure

De documentaire brengt de belangrijke boodschap niet al te sterk over en zal niet de gewenste impact hebben op de mensen die de wereld kunnen veranderen. De waterbespaartips aan het einde brengt nog wat praktijkoplossingen naar voren, maar het verhaal laat niet echt overtuigend zien hoe erg het allemaal is. De beelden zijn daarentegen erg mooi geschoten, maar het gemis aan overtuiging en een goede verhaallijn zwakken de boodschap nogal af. De extra's zijn voor zo'n uitgave wel uitgebreid. Een 35 minuten durende 'making of' worden bijgestaan door onderdelen als de historie van de filmmakers, een soundtrack, een booschap, Teva en waterbespaartips van Kohler, trailers en een muziekvideo.