Call of Duty: Modern Warfare 2

Multiplayer:

Ondanks dat de twee eerder genoemde gamemodes hun minpunten kennen komt de game wel zeer goed uit de verf in de multiplayermode. Aangezien tot de dag van de release Call of Duty 4 nog één van de meest online gespeelde games is duidt wel aan dat er een winnende formule was die een hoop mensen aan de PC of console kluisterde.
Modern Warfare 2 bouwt verder op dit principe maar tilt het naar een wat hoger niveau. Het grootste verschil is de veel grotere hoeveelheid killstreak-perks. Werd je in het vorige deel nog van tijd tot tijd belaagd met airstrikes en helikopters, nu zullen er als het een keertje niet meezit bijna constant bommen of kogels uit de hemel op je neerdalen. Het is mogelijk om je killstreak rewards zelf te kiezen. Zo kun je bij drie kills een UAV (radar) oproepen en zullen bij hogere killstreaks steeds betere opties beschikbaar zijn. Dit varieert van een predator missile die uit de lucht valt en die jij kunt besturen, hopelijk richting een plek waar hij genoeg damage doet om een aantal vijanden de eeuwige jachtvelden in te helpen, tot combinaties van airstrikes en een helikopter die boven de map blijven hangen.

Op het eerste gezicht zou je denken dat de game compleet onspeelbaar wordt met al deze sterke aanvallen, maar Infinity Ward heeft de game toch echt goed gebalanceerd. Zo heb je al vrij snel de beschikking over een raketwerper die een doelwit in de lucht kan \"locken\" waarmee je dus met één schot gegarandeerd een helikopter of vliegtuig uit de lucht haalt. Dit gaat echter wel weer ten koste van een inventoryslot die je niet kunt gebruiken. Andere aanvallen zijn te ontwijken door bijvoorbeeld snel een gebouw in te vluchten. Indien je een beetje goed oplet zijn daardoor de meeste aanvallen wel af te slaan en is het goed mogelijk om zelf een flinke killstreak op te doen zonder laf in een hoekje te zitten campen. Dit zal überhaupt niet erg lukken want vrijwel geen enkele map kent plekjes waar je als camper rustig kunt zitten wachten, zonder dat je langs achteren te benaderen bent.

Net zoals in de voorgaande twee delen van de Call of Duty-reeks kun je weer flink gaan levelen en ditmaal zelfs tot level 70. Je kunt dus wel een flinke tijd je lol op voordat je ook maar hoeft te overwegen om een keer prestige te doen. De dingen die je kunt unlocken zijn ook helemaal omgegooid. Zo zijn wapens die bij eerdere games al snel beschikbaar waren nu pas vrij te spelen wanneer je een vrij hoog level bent. Op zich geen probleem want de hoeveelheid challenges is ook behoorlijk opgeschroefd. Zo zijn er voor elk wapen veel meer perks vrij te spelen zoals naast de geluidsdemper, scopes en de \'noobtube\' ook hittecamera\'s, heartbeat-sensors en FMJ\'s. Met deze laatste doen je kogels net wat meer schade wanneer jij door een muur of ander obstakel schiet. Dit kan voor snipers net het verschil betekenen tussen een one-shot-kill en een faalhaas-actie.

Zoals ik net al zei is de game goed gebalanceerd, indien je op dit moment instapt in de game en als level één tussen de level 30-60 mensen loopt zul je echt niet telkens keihard worden ingemaakt. Indien je een beetje feeling voor de game hebt kunnen ook nieuwelingen goed mee komen met de rest van de mensen. Er was aangekondigd dat er extra clansupport voor de game zou komen waardoor het gemakkelijker werd om met een vast team te spelen. Wat hier mee bedoeld wordt is echter een compleet raadsel aangezien de matchmaking behoorlijk hetzelfde is gebleven. Er is echter wel een host-migration geïntegreerd, waardoor een game er niet direct uitknalt wanneer de host besluit om te stoppen. De game zal even gepauzeerd worden en de server zoekt zelf de beste nieuwe host en zal na een seconde of 10 tot 15 weer verder gaan. Het is absoluut niet ideaal maar het is zeer fijn als je 10 kill streak niet ineens wordt onderbroken omdat de host een slecht potje aan het spelen is en er met de staart tussen de pootjes vandoor hobbelt.

De maps komen zoals we gewend zijn voor een groot deel direct uit de singleplayer, al zijn er wat andere maps toegevoegd. Zo bevat de game een map die uit één van de eerdere games is gekopieerd. Wederom een redelijk luie actie van de makers, al is het speelplezier hier niet minder om. De mapcycle bevat een goede mix tussen snipermaps en close-combat, dus iedereen zal met plezier kunnen spelen. De actie is zeer intens en minimaal net zo verslavend, zeker aangezien alle bekende gamemmodes ook weer aanwezig zijn zoals onder andere Capture the Flag, Search and Destroy en Headquarters.
Een nieuwe toevoeging is de third-person mode waarin alle bovenstaande modes zijn geïntegreerd in dezelfde mapcycle waarbij je dus in third-person rond kunt rennen. Dit maakt de complete gameplay een stuk onduidelijker en is zeker even wennen. Echter wanneer je de slag eenmaal te pakken hebt is ook dit best een aardige toevoeging aan de game, al zouden de meeste spelers hem niet eens gemist hebben als hij er niet in zat.