Naruto Ultimate Ninja Storm

Erg leuk om te spelen zijn de vechtmissies. De vechtmissies zijn eigenlijk waar NUNS om draait. Er zijn standaard vechtmissies waar je eigenlijk alleen maar moet winnen, maar de meeste vechtmissies haal je alleen maar door naast het winnen aan enkele voorwaarden te voldoen zoals bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid Chakra over houden of met een bepaalde move finishen. Tijdens sommige vechtmissies kun je geholpen worden door een tweetal side-kicks die een handje helpen door één van hun special moves uit te voeren. Als karakter kun je special moves uitvoeren door je Chakra te activeren, wat mogelijk is tot de Chakra op is, en dan een bepaalde knoppencombinatie in te drukken. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld ook standaard moves krachtiger uit de hoek komen. Enkele special moves worden pas juist uitgevoerd als je een bepaalde toetsencombinatie indrukt na het activeren van de special move, aangezien je anders jammerlijk faalt doordat de special move gewoon mist ofzo. Als je tegenstander trouwens een special move uitvoert dan moet je ook zo snel mogelijk een bepaalde toetsencombinatie indrukken om de special move te laten missen, lukt je dat niet dan krijg je ‘m voor je kiezen en ben je gegarandeerd veel health kwijt. De Chakra-meter wordt overigens naar verloop van tijd langzaam weer aangevuld, met de health-meter is dit niet het geval.

<\/center>
Naast de vechtmissies zijn er ook nog een soort van boss-fights. Deze zijn in alle opzichten anders dan je van een vechtmissie gewend bent. Je neemt het op tegen een gigantisch monster die je, natuurlijk, niet via de normale weg kunt verslaan. Hierbij draait het om aanvallen ontwijken en voortdurend sterren werpen richting de kolos tegenover je. Alleen als het beest uithaalt en bijvoorbeeld een klauw op de grond heeft liggen kun je ‘m goed schade toebrengen door op ‘m in te rammen. Ditzelfde gebeurt overigens ook als de gigant te dicht in de buurt komt met zijn gelaat: rammen geblazen! Wat voornamelijk anders is, is hoe je omgaat met grote aanvallen van de monsters: je krijgt in beeld te zien welke knoppencombinatie je moet indrukken om de aanval te ontwijken en daarna wat je moet indrukken om de aanval te counteren. Alle gevechten zien er dermate strak uit, dat het net is alsof je naar een tekenfilm zit te kijken. De cut-scenes die verwerkt zitten in bepaalde moves lopen vloeiend over in spetterende actie en andersom. Het past gewoon.

<\/center>
Grafisch ziet heel NUNS er prima uit. De game maakt gebruik van cel-shaded graphics waardoor het anime-gehalte continu erg hoog blijft. Eigenlijk zit je tijdens het rondlopen met Naruto in de stad naar een tekenfilm te kijken, hetzelfde geldt helemaal voor de gevechten die je zo op televisie kunt uitzenden. Op zich helemaal prima zou je zeggen, alleen kreeg ik tijdens het rondlopen in de stad op een gegeven moment last van misselijkheid. De laatste keer dat ik misselijk werd van het spelen van een game was toen ik Wolfenstein 3D speelde waarin geloof ik iets niet klopte met het verdwijnpunt. Gelukkig kon ik me goed redden zonder veel achter elkaar rond te blijven lopen doordat ik voornamelijk missies deed vanuit het start-menu. Belemmerend voor de gameplay was het gelukkig niet, maar toch een punt dat even genoemd mag worden. De muziek in NUNS werd er ook niet beter op toen ik er met m’n misselijke lijf op begon te letten. Een etterig deuntje op de achtergrond wat eigenlijk helemaal niet zo fijn is als je er langere tijd naar luistert. In principe hoor je de muziek niet bewust, maar na tien uur spelen weet je het wel.