Dragon Ball Z: Attack of the Saiyans

Zoals jullie wellicht hebben vernomen liggen er weer stapels met Dragonball Z games in de schappen van jullie favoriete gameswinkels. Voor nagenoeg elk platform is een editie verschenen en ook de Nintendo DS heeft er één van. Dit jaar laat Namco Bandai het wel bekende verhaal vanuit een ander perspectief zien in Dragonball Z Attack of the Saiyans. Ditmaal betreft het overigens geen vechtspel, maar een ouderwetse RPG. Niet zoals de titel van vorig jaar: Goku Densetsu, maar met traditionele RPG-elementen. Buiten de singleplayer game biedt de game overigens helemaal niets, buiten een mogelijkheid tot opslaan van het spel. Dat duidelijk, kunnen we over tot de orde van de dag: de game zelf.

In het spel doorloop je het alom bekende verhaal. Niet heel gek aangezien de animatieserie al een tijdje gestopt is. Je speelt de eerste saga van Dragonball Z; waar de saiyans op aarde komen, waarin je als voornaamste tegenstanders dus Raditz, Nappa en Vegeta tegen het lijf loopt. Je start de game met drie helden: Krillin, Tien en Yamcha en naarmate de hoofdstukken in het spel vorderen speel je telkens met andere samenstellingen van teams, maar ook geregeld alleen of met meer dan drie karakters.

Dragonball Z Attack of the Saiyans is een behoorlijk rechtlijnige RPG, het is eigenlijk altijd wel duidelijk waar je naartoe moet of waar je een bepaald item moet vinden om verder te komen in het spel. Dit is ergens jammer te noemen, maar is juist op een handheld wel prettig omdat dit het tempo in de game houdt en je niet eindeloos lang moet zoeken. Naar wie een bepaald bloemetje gevonden heeft, om daarmee een vrouw, om te kopen waarmee je de liefde bedrijft, om vervolgens met een haar van het tapijt een toverdrank compleet te maken waardoor je kunt vliegen. Om maar een dwarsstraat te noemen wat niet handig is als je er per item uren voor nodig hebt om deze te vinden.

Dat je niet veel hoeft na te denken tijdens het doorlopen van het verhaal in Dragonball Z Attack of the Saiyans geeft niet. De kracht van het spel zit in de mogelijkheden die je met de personages hebt. Tijdens de gevechten gedurende het spel verzamel je ability points waarmee je krachten van de verschillende personages kunt verbeteren en nieuw ontwikkelen. Uiteraard krijg je ook experience points na elk gevecht waarmee je uiteindelijk levelt. Met het levelen kun je onder andere je geluk, aanvalskracht en verdedigingskracht verbeteren. Eigenlijk alles wat een standaard JRPG ook kent. Het samenstellen en verbeteren van je karakters is erg belangrijk als je niet bij elke eindbaas aan gruzelementen geslagen wilt worden (en ja, dat gaat op een gegeven moment irriteren). Je hebt in het spel de nodige winkels waar je belangrijke items kunt kopen om in leven te blijven zoals Sensu Beans en Ki drankjes. Tot slot inderdaad een stukje over Ki. Dit is eigenlijk energie voor superkrachten die je gedurende het spel nodig hebt. Ki wordt eigenlijk alleen aangevuld als je een level hoger wordt of als je dus een Ki drankje neemt en neemt af als je een superkracht gebruikt.

Grafisch ziet de game er prima uit en valt eigenlijk niets op aan te merken. Gevechten worden goed in beeld gebracht, personages zijn herkenbaar en ook de gevechten zelf zien er niet misselijk uit. De muziek is wel van het kaliber Japanse 8-bit terreur, maar daar heeft de DS een mooi knopje voor uitgevonden, gelukkig. Op zich is het geluid van de game niet vervelend, maar na twee uur spelen heb je het echt wel even gehad.

Al met al heeft Dragonball Z Attack of the Saiyans me zonder meer verbaasd. Ik verwachtte een dertien in een dozijn game, maar dat viel gelukkig mee. Dragonball Z Attack of the Saiyans is geen meesterwerk van de hoogste klasse, maar zeker een leuke game om je de nodige uren mee te vermaken. Liefhebbers van de Dragonball Z serie komen sowieso aan hun trekken, maar ook mensen die de animatieserie niet kennen kunnen prima uit de voeten met de game.