Naruto Ultimate Ninja Storm

Naruto is onderhand een bekende titel; er komen legio games uit met de blonde knaap in de hoofdrol. Naruto Uzumaki is de naam en hij gaat ook op de PlayStation 3 los in Naruto Ultimate Ninja Storm (NUNS dus). Om maar meteen met de deur in huis te vallen: NUNS is een vechtgame, maar ook een Role Playing Game. Een combinatie die we niet vaak tegen komen, maar wat een vechtgame wel veel meer body geeft als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Tekken of Street Fighter. Overigens is dit zeer positief voor de Naruto-serie, aangezien de serie tot op heden gemiddeld 60% scoort over acht games op verschillende platforms.

Een vechtgame, maar ook een Role Playing Game. Je moet je eigenlijk voorstellen dat je in de basis een RPG speelt doordat je bij voortduring missies aan het zoeken bent. Als je deze hebt vervuld krijg je items of vervolgmissies. De missies variëren van andere Ninja’s op hun plaats zetten door ze een flink pak rammel te geven tot het springen over boomtakken en het tegen bomen op rennen. NUNS speelt zich af in Hidden Leaf Village, een stad in de bergen. Als ik het goed begrepen heb wil Naruto zich bij de harde kern van Ninja’s voegen en dat is het verhaal ongeveer. Het verhaal wordt niet veel verder uitgediept, maar is eigenlijk een loshangend samenvoegsel van verschillende gebeurtenissen die weer leiden tot missies, waarbij de gevolgen van die missies ook weer kunnen leiden tot nieuwe gebeurtenissen en mogelijk ook weer nieuwe missies. Het kwam bij mij nogal van de hak op de tak over, maar eigenlijk is het ook zo dat het verhaal zelf niet veel uitmaakt in deze game. Al had het voor de beleving van de game een stuk beter geweest als het verhaal beter naar voren kwam. Ik heb zelf namelijk nog steeds geen idee waar de anime, waar de games op gebaseerd zijn, over gaat. Waarbij games over de anime Dragon Ball Z het verhaal wel weten te vertellen.

Je kunt best veel doen in Hidden Leaf Village. Zo kun je bijvoorbeeld gekregen bloemen verkopen en je kunt verschillende ornamenten in de stad slopen door ze aan stukken te werpen met je werpsterren of ze gewoon aan stukken te slaan met je blote vuisten. Dat doen Ninja’s namelijk. Voor het slopen van ornamenten word je beloond met munten. Door deze munten te sparen kun je bijvoorbeeld nieuwe moves of muziek kopen voor in de game. Waar ik me in het begin voornamelijk mee bezig gehouden heb was ingrediënten scoren voor in de Noodles. Door de juiste ingrediënten aan te leveren bij de Noodle-winkel worden nieuwe maaltijden voor je gemaakt en krijg je meer Chakra als je weer een nieuw bakje op hebt. Op de Chakra kom ik later nog terug. Daarnaast kun je andere objecten verzamelen en hiermee weer bepaalde missies vrijspelen.

De te spelen missies variëren behoorlijk. Zo zijn er missies die je haalt door een bepaald aantal ornamenten te slopen in de stad, door een bepaald aantal voetstappen te zetten in de stad of door NUNS een bepaalde tijd te spelen. Eigenlijk zou ik me over deze missies geen zorgen maken, aangezien je ze vanzelf wel haalt naarmate de game vordert. Andere missies zijn eigenlijk meer tussendoortjes waarbij de link met het verhaal lang niet altijd even duidelijk werd. Zo kun je jezelf binnen een bepaalde tijd door een bos heen banen door van tak op tak te springen of zo snel mogelijk tegen een gigantische boom, een soort Sequoia, op te rennen en takken te ontwijken. Er bestaan varianten van deze twee soorten missies doordat je bijvoorbeeld een hond moet inhalen die net als jij van tak tot tak springt en dat je tegen een ander personage de boom op rent en elkaar met verschillende acties kunt afremmen. Het gaat er dan natuurlijk om wie het eerst de top van de boom bereikt heeft. Deze tussendoortjes bieden eigenlijk alleen een welkome afwisseling tussen de vechtmissies, maar meer dan dat is het niet.