Castlevania: The Dracula X Chronicles

Als je jonger bent dan twintig dan zal de Castlevania-serie je waarschijnlijk niet echt veel doen. De roots van deze serie ligt namelijk voor het Playstation 2 tijdperk en op wat leuke handheld titels na zijn er geen echt goede Castlevania spellen meer verschenen. De 3D-versies van de PS2/Xbox zijn aardig maar mogen eigenlijk nog niet eens in de schaduw staan van alle 2D-klassiekers. Gelukkig trakteert Konami ons af en toe op een remake of brengt ze haar klassiekers nog eens uit op nieuwe console. Zo ook op de PSP in de vorm van Castlevania: the Dracula X chronicles. Deze compilatie bestaat onder andere uit een remake van Castlevania: Rondo of Blood, de originele versie van Rondo of Blood en nog een ander leuk extraatje.

Laat ik beginnen met het hoofdonderdeel van dit pakket, de remake van Rondo of Blood. Het verhaal in Castlevania is simpel. Dracula is al eeuwen in gevecht met zijn aartsrivalen, de Belmont familie. In Rondo of Blood ontvoert de graaf met de grote hoektanden het vriendinnetje van Richter Belmont, die het er natuurlijk niet bij laat zitten en er alles aan doet om haar te vinden. Tijdens je zoektocht door het kasteel (Castlevania geheten) van Dracula kom je allerlei monsters tegen waaronder bekende griezels zoals Frankenstein, Medusa, de dood en vele anderen. De gameplay is zo old school als het maar kan. Je loopt dus gewoon door een level heen, geheel in klassieke 2D-stijl, waar je aan het einde van het level een eindbaas tegenkomt. Daarbij is het spel ook nog eens old school moeilijk waarbij iedere fout zonder genade bestraft word. Je krijgt drie levens en die ben je ook zo kwijt als je niet uitkijkt, mis je bijvoorbeeld een sprong dan kost dat gelijk een leven. Alles moet dus goed getimed worden en de levels moet je gewoon uit je koppie leren. Gelukkig is het wel zo dat als je game over gaat je weer in het level kunt beginnen waar je het laatst was. Niet iedereen zal deze moeilijkheid weten te waarderen, helemaal de wat jongere gamertjes die gewend zijn aan oneindige levens en om de vijf minuten een checkpoint zullen het zwaar hebben. Maar de doorgewinterde Castlavania-liefhebber wil het niet anders en zal zich meteen thuis voelen met deze gameplay.

Het leuke van Rondo of Blood is dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. In totaal zijn er twaalf levels waarvan de laatste drie, levels zes, zeven en acht een vaste route hebben. Nu zul je wellicht denken hoe kan level acht de laatste zijn als het spel er twaalf heeft? Dit komt omdat de levels twee tot en met vijf allen twee varianten hebben. De route die je in deze levels neemt zullen bepalen in welke variant je van het volgende level uitkomt. Dit geeft het spel redelijk wat replay waarde en ook zul je alle levels moeten doorlopen als je het goede einde wilt krijgen. Naast de normale story modus heb je ook nog de boss rush modus, hierin kun je het opnemen tegen de eindbazen van het spel. Tevens is er een boss demo modus waarin je kunt zien hoe je de eindbazen het beste kunt verslaan.

Op grafisch gebied heeft Konami zeker de nodige aandacht besteed aan deze remake. Het level-design is grotendeels trouw aan het origineel maar de 2D sprites zijn vervangen door 3D-polygonen en hierdoor ziet alles er fris en nieuw uit. Ook de hoofdpersonen, vijanden en eindbazen zien er allemaal mooi verzorgd uit met leuke animaties. De levels zelf kennen ook flink wat diversiteit, zo loop je door de tuinen van het kasteel, kom je in kerkers en grotten en wandel je zelfs door een gestrand piratenship. Ook de muziek is van hoog niveau en zal menig Castlevania-fan vertrouwd in de oren klinken met heel wat bekende melodieën.