Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions is een port van de PlayStation-klassieker. Maar wel een port waar de nodige aandacht aan is besteed. Het origineel was al ijzersterk en door de extra toevoegingen die Square-Enix heeft gemaakt is het nog beter geworden. Zo zijn er prachtig geanimeerde cutscenes toegevoegd om het verhaal te vertellen. Verder is het job-systeem uitgebreid met twee nieuwe jobs. Ook zullen mensen die het origineel hebben gespeeld nieuwe gevechten tegenkomen, die het verhaal nog meer diepgang geven.

Voor wie niet bekend is met het origineel zal ik het verhaal kort samenvatten (zover dat mogelijk is). Na de vijftigjarige oorlog moet de tweejarige zoon van de koning, die tijdens de oorlog is overleden, de troon betreden. Omdat de dreumes niet oud genoeg is om beslissingen te maken moet er een regent worden aangewezen om hem te begeleiden. Deze regent zal dus de macht van de koning hebben. De broer van de koningin, Duke Larg, lijkt de meeste logische keuze. Maar de hoge heren van het concilie zijn het daar niet mee eens. Zij vrezen dan te veel invloed van de koningin. Daarom wijzen zij Duke Goltanna, het jongere neefje van de koning, aan als regent. Dit leidt natuurlijk tot grote conflicten. De aristocraten sluiten zich aan bij Duke Goltanna en de gewone man kiest de zijde van Duke Larg. Hierdoor ontstaat er grote strijd tussen arm en rijk.

In deze setting volgen we het avontuur van Ramza en zijn vriend Delita. Ramza behoort tot het gerespecteerde huis van de edele familie Beoulve, Delita is een gewone jongen die onder de hoede is genomen door Ramza zijn familie. Nadat Delita zijn zusje verliest, door toedoen van de Beoulve familie, scheiden hun wegen. Later komen ze elkaar weer tegen wanneer beiden de ontvoerde prinses Ovelia proberen te redden. Wat ze te weten komen door deze ontvoering maakt hen hoofdpersonen in het conflict tussen Duke Larg en Goltanna, dat bekend staat als The War of the Lions.

Wat ik hier heb samengevat is nog maar het begin van het spel. Het verhaal zit verder vol met politieke machtspelletjes, verraad, moord, oorlog en nog vele andere thema’s. Final Fantasy Tactics heeft waarschijnlijk één van de meeste diepgaande en best uitgewerkte verhalen in een spel, misschien wel iets te diepgaand. Er zijn zoveel personages en plotwendingen met daarbij nog eens een zee aan achtergrondinformatie, dat het soms te veel van het goede is. Maar iemand die de moeite neemt om alles door te lezen zal merken dat er veel aandacht is besteed aan het verhaal. Al moet je het misschien een tweede keer doorspelen om het volledig te begrijpen.