Myst

In de vorige eeuw, zo rond 1990, besloten de broers Robyn en Rand Miller (foto links) een softwarebedrijf te beginnen genaamd Cyan. Na het uitbrengen van enkele games voor kinderen begonnen zij aan het project Myst.

De Apple Macintosh was de eerste computer die Myst tot zijn beschikking kreeg. Een goed jaar later konden computers met het Windows operating system genieten van Myst. De game was niet snel en het QuickTime formaat van de filmpjes zorgde nogal eens voor problemen. Toch deerde dat de gamer niet, want dit soort adventures waren er nog geen gemeengoed. Myst werd ongekend populair onder de puzzelaars. Er zijn meer dan elf miljoen exemplaren van verkocht. Midway besloot Myst uit te brengen voor de PSP. Een goede zet?

Het avontuur van Myst bestaat vooral uit schilderachtige achtergronden met hier en daar een filmpje. De speler is dankzij een krachtig boek getransporteerd naar een andere wereld en bevindt zich op Myst Island. Wat nu?

Op de PSP lijkt Myst niets van zijn oude charme verloren te hebben. Alles straalt rust uit. Na aankomst op het eiland hoor je wat achtergrondgeluiden en kun je in alle rust de omgeving verkennen. Met behulp van een muispijl klik je op objecten of één van de windrichtingen om zo verder te lopen. Deze pijl bestuur je met behulp van de analoge joystick of de vier pijltjes wat een zeer trage besturing is als je de snelheid van een pc-muis gewend bent.

Tijdens het wandelen door de omgeving valt ook meteen op dat je niet echt door de omgeving voortbeweegt, maar er gewoon een ander scherm tot je beschikking staat. Daardoor lijkt Myst al snel op een interactieve diashow. Waarom er gekozen is voor de oude originele engine van Myst is een beetje vreemd, want in de afgelopen tien jaar hebben zowel Cyan als de fans van Myst niet stilgezeten. Er zijn diverse remakes gemaakt waaronder realMyst, welke volledig in real-time 3D is! Dat had de PSP toch best aangekund?

Tijdens het rondwandelen en ontdekken kom je overal schakelaars tegen en liggen er her en der brieven. Langzaam maar zeker blijkt ene Atrus in staat om verschillende lokaties en werelden (ages) te bezoeken door middel van boeken en machines, maar er is iets goed misgegaan! In de bibliotheek op het eiland liggen diverse boeken verspreid en maak je via korte filmpjes in die boeken kennis met de zonen van Atrus. De bedoeling is dat jij als de speler door het oplossen van de vele puzzels de ages doorloopt en de geheimen van Myst doorgondt. In elke age bevinden zich pagina\'s van de boeken en ontfutsel je de informatie om de volgende reeks puzzels op te lossen.