Myst

De puzzels in Myst zijn nogal vaag en vergen een goed geheugen. Je krijgt enorm veel tekstuele informatie voor je kiezen en het is dan ook raadzaam om pen en papier naast je te leggen om bepaalde zaken op te schrijven voor later. Of dat handig is voor een handheld console? Ik zie mijzelf nu niet in de trein Myst spelen met een blocnote ernaast, maar het is natuurlijk mogelijk. Je zult heel veel heen en weer lopen.

De graphics zijn speciaal opnieuw gemaakt voor deze (breedbeeld) PSP versie, maar tonen toch meer de ouderwetse 64 kleuren stijl dan de 24-bits kleurenpracht die we anno 2006 gewend zijn. Niet dat de achtergronden slecht zijn, maar het doet allemaal een beetje ouderwets aan. Aangezien de besturing met een muispijl gaat en je regelmatig schakelaars en knoppen moet zoeken kan deze manier erg frusteren door de traagheid. Alles aan Myst straalt echter kalmte en rust uit en je moet er je tijd voor nemen. Dit maakt de game vanzelfsprekend niet geschikt voor iedereen, maar meer voor de adventurer met een engelengeduld.

Het geluid is prima, maar steekt nergens met kop en schouders bovenuit. Helaas gebeurt het nog wel eens dat het geluid eventjes hapert als de PSP nieuwe data van de UMD moet laden, maar over het algemeen is het erg goed. Er zijn ook puzzels die gebruik maken van geluid dus speel het spel niet in een te luidruchtige omgeving.

De ages zijn exact dezelfde als in de originele Myst, maar voor de PSP hebben ze er nog een extra age aan toegevoegd, \\\'Rime\\\', die ironisch genoeg wel uit RealMyst gehaald is. Op zich maakt het weinig uit in welke volgorde je de ages speelt. Er zijn maximaal 20 savegames te maken op je memory stick en elk nemen ze 128 kb in beslag. Online en multiplayer fucntionaliteiten heeft dit single player adventure natuurlijk niet, maar ieder persoon kan desgewenst zijn eigen Myst adventure beginnen mits ze elkaars savegames met rust laten. Als alle ages en puzzels opgelost zijn kun je kijken naar unlockable content die laat zien hoe Myst voor de PSP ontwikkeld werd.