Blitzkrieg: Rolling Thunder

Oké, oké, zoals ik al zei: soms kun je niet genoeg zeiken op een game. Blitzkrieg: Rolling Thunder is erg authentiek en daar hoort een wat steilere leercurve bij, zoals dat zo mooi heet. En toen ik de eerste tutorial ging spelen, verbaasde ik me over het feit dat ik niet kon draaien en zoomen. Maar waarom? Omdat de maps er zo mooi uitzien! Net als de hele game, zijn de graphics enorm gedetailleerd. Het ziet er wel redelijk gefabriceerd uit (een tegeltje gras, een huisje hier, een weggetje recht die kant op enz.), maar wel erg mooi.

Ook het geluid is over het algemeen prima. De muziek is prima geschikt voor een authentiek-militaire RTS, de units en voertuigen klinken prima en ook het oorlogsgeluid knalt lekker door de speakers. Opvallen doet het eigenlijk nergens, maar Blitzkrieg: Rolling Thunder blinkt dan ook eigenlijk alleen ècht uit in authenticiteit.

Goed. Eenmaal hersteld van de schok dat m\\\'n dure muis misschien wel kapot was (zoomen wilde niet), ga je aan het spelen. Al snel dient zich dan het volgende irritatiepunt aan. De besturing van je eenheden is eigenlijk vrij eenvoudig, daar is niks mis mee. Al snel klik je je links en rechts suf om Generaal Patton, de man in wiens voetsporen je achttien missies lang treedt, trots te maken. Waar de beste man zich waarschijnlijk wel door om zou draaien in zijn graf, is de domheid waarmee sommige units zich voortbewegen. Klik een zooi tanks aan en klik op een punt op de kaart. Je zou denken: de tanks rijden naar hun bestemming, walsen naar binnen en richten schade aan zoals het hoort. Tot je ziet dat ze aan het stuntelen zijn om om elkaar heen te rijden omdat ze denken dat ze er niet door kunnen. De weg wordt immers geblokkeerd door de route van de ander. Althans, zo komt het over! Ronduit vervelend, en alsof je niet al je handen vol hebt aan het onthouden welke tank geschikt is waarvoor, moet je ze soms ook nog aan de hand naar hun bestemming brengen!

Overigens is het natuurlijk niet zo dat je echt alle details moet weten om Blitzkrieg: Rolling Thunder fatsoenlijk te kunnen spelen. Soms is een tank gewoon een tank en een nietsvermoedende soldaat gewoon een nietsvermoedende soldaat: maar dan platter nadat jij ermee klaarbent.

Wie graag op hoge resoluties speelt, vanwege gepaste trots op een nieuw stukje hardware bijvoorbeeld *kuch*, zal zich ook wel een beetje kunnen storen aan de bediening van Blitzkrieg: Rolling Thunder. De knopjes waarmee je de verschillende eenheden bedient zijn namelijk niet zo groot en bevatten soms een beetje cryptische plaatjes. Na de tutorials heb je dan ook meteen het idee: ehm, hoe zat het nou? De eerste missie zal dan ook niet in één keer lukken. Is je dat wel gelukt? Krenk m\\\'n trots dan niet en doe net alsof het bij jou ook niet lukte.