CD: Kanye West - 808s and Heartbreak

In de voorbije jaren stond de naam Kanye West garant voor kwaliteitsmuziek. Naast zijn drie sterke solo-albums lanceerde hij tevens de carrières van onder meer Estelle en John Legend. Als producer stond hij aan de basis van albums van hiphopgrootheden zoals Common en Jay-Z. Na de meer dan geslaagde solo-albums College Dropout, Late Registration en Graduation gooit de rapper annex producer het over een geheel andere boeg. In plaats van het geplande Good Ass Job-album is er nu 808s and Heartbreak, een plaat over gebroken harten en verlies. Dit doet hij niet rappend, maar, jawel, zingend.

De aanleiding voor deze plotselinge stijlverandering ligt in de persoonlijke sfeer. In amper een jaar tijd raakte Kanye West zowel zijn moeder (overleden) als zijn vriendin (uit elkaar) kwijt. Dat deze gebeurtenissen zo zijn sporen heeft achtergelaten maakt dit vierde album meer dan duidelijk. Op de plaat stelt Kanye zich zeer kwetsbaar op. Wat dat betreft is 808s and Heartbreak een mijlpaal binnen de hiphop. Voor zover we nog van hiphop kunnen spreken dan, op de 52 minuten die de plaat duurt wordt nauwelijks gerapt. In plaats daarvan horen we een met autotune zingende Kanye West. Waar dit inmiddels overbekende software-programmaatje de afgelopen decennia vooral populair was bij artiesten die moeite hadden met toonhoogtes, is het tegenwoordig niet meer dan een gimmick die de hitlijsten in zijn greep houdt.

Terug naar het album: komt Kanye er een heel album mee weg? Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig. Hoewel hij zingend niet erg talentvol is, is Kanye dat achter de knoppen des te meer. Muzikaal gebeurt er dan ook erg veel op 808s and Heartbreak en dat verbloemt de beperkte zang wel enigszins. Enigszins, over het hele album gezien is het namelijk toch net allemaal iets teveel. Eigenlijk zegt het genoeg dat de zangbijdrage van Lil' Wayne aan het eind van het album als engelenzang ontvangen kan worden. Ook hij is geen nieuwe Otis Redding, maar zijn zangpartij komt in ieder geval een stuk gepassioneerder over dan die van de gastheer. Nee, wat dat betreft moet West het vooral hebben van zijn beats, de songstructuren en de schaarse gastbijdragen. 'Paranoid' bijvoorbeeld is een prima geproduceerd disco-achtig nummer, waarop de rapzangstijl best goed tot zijn recht komt. Het overdonderende 'RoboCop' leunt op een geweldig gecomponeerde compositie, inclusief grootse strijkpartijen.

Helaas zijn niet alle producties van dit niveau, waardoor 808s and Heartbreak genoeg ruimte biedt voor ergernis. Zo luistert Kanye op 'Street Lights' weg als een iets te melodieuze intercom-mompelaar. Het daaropvolgende 'Bad News' is het bewijs dat het nog erger kan, op dit nummer doet Kanye denken aan een verkouden puber met overslaande stem die zich er al zingend van weerhoudt om niet in tranen uit te barsten. De inhoud van de track, de pijn die de ontdekking van het vreemdgaan van zijn vriendin met zich meebrengt, ontgaat de luisteraar op deze manier compleet. Dan is het nummer voor zijn overleden moeder ('Coldest Winter') overtuigender. De zang klinkt minder gefabriceerd dan bij veel van de andere nummers en bovendien sluit de muziek er tevens goed bij aan. Het is dan wél weer jammer dat deze afsluiter opgevolgd moet worden door een 7 minuten durende pseudo-aangrijpende, muziekloze live-opname.

Het is aan Kanye’s productiekwaliteiten te danken dat 808s and Heartbreak niet uitgelopen is op het fiasco wat het leek te worden. Toch is het album ook niet geslaagd: het beperkte zangtalent breekt Kanye in de loop van het album op. Hierdoor komt zijn pijn en verdriet ook maar gedeeltelijk op de luisteraar over en dat is jammer. Het lef wat de hiphopper getoond heeft door zich volledig tegen het macho rapcultuurtje af te zetten had een beter album verdiend. Met 808s and Heartbreak bewijst Kanye West opnieuw als muzikant zeer inventief te zijn, de volgende keer doet hij dat hopelijk weer gewoon rappend.

Label: Def Jam Releasedatum: november 2008