CD: Lil' Wayne - Rebirth

Het afgelopen decennium heeft Lil' Wayne zich ontpopt als één van de belangrijkste artiesten uit de hiphopwereld. Met tientallen mixtapes en zijn volprezen Tha Carter-trilogie wist hij telkens weer de indruk te wekken dat zijn mogelijkheden onbegrensd zijn. Getuige zijn nieuwste album Rebirth moet Weezy dit zelf ook gedacht hebben, want met dit volledig rock-georiënteerde album zoekt hij de grenzen op om er vervolgens mijlenver overheen te gaan.

De kruisbestuiving tussen hiphop en rock is natuurlijk niets nieuws. Al in de jaren '80 sloegen de heren van Run DMC de handen ineen met de gevestigde rockers van Aerosmith en wisten de Beastie Boys furore te maken aan de hand van producer Rick Rubin. Waar deze artiesten de hulp inschakelden van erkende artiesten, daar denkt Lil' Wayne het wel te kunnen met dezelfde producers die hem bijstonden op zijn hiphop-werk. Het moge duidelijk zijn dat de rapper zich op zeer glad ijs bevind, waar hij dan ook genadeloos hard op onderuit schuift. Na het horen van Rebirth kan je niet anders concluderen dan dat Weezy geen woord teveel heeft gezegd toen hij te kennen gaf slechts naar zijn eigen muziek te luisteren. Rockmuziek lijkt voor de beste man niet veel meer te betekenen dan iets met gitaren en een drumstel.

Rebirth  groter

De verantwoordelijken voor de beats op Rebirth zijn zoals gezegd producers die hun sporen hebben verdiend in de rapmuziek. Dit resulteert in hemeltergende drumpartijen en volkomen misplaatste gitaarriffs. Een nummer dat er qua muziek nog het meest op lijkt is het door Cool & Dre-geproduceerde 'On Fire', waarin Amy Hollands 'She's on Fire' vakkundig gerecycled wordt. Wrang genoeg is dit een nummer afkomstig van de Scarface soundtrack. Alsof de kennis van het genre slechts tot dit punt toereikend was. De enige andere track die de moeite van het luisteren meer dan waard is, is het door Eminem-geassisteerde 'Drop the World'. Het nummer heeft een constante, sferische spanning over zich, welke in het energieke refrein tot een climax komt. Eminems geweldige couplet weet het geheel des te indrukwekkender te maken.

Verder valt er over Rebirth niet veel positiefs te vertellen. Naast de abominabele muziek zijn ook de vocalen van Lil' Wayne ver onder de maat. Op enkele rap-coupletten na doet hij zijn best om zich als een echte rock-zanger te profileren. Helaas is je best doen in dit geval niet genoeg. De bonte mix tussen rappen, zingen en kermen valt moeilijk te omschrijven, er langdurig naar luisteren is een nog grotere opgave. Het is niet te hopen dat Wayne van plan is een muzikaal vervolg aan Rebirth te geven, want op deze miskleun is maar één Oud-Hollands spreekwoord van toepassing: schoenmaker, blijf bij je leest!