CD: Jay-Z - The Blueprint 3

Omdat de sound van de eerste twee Blueprint-albums op het derde deel niet is terug te horen, is de titelverklaring van Jay-Z’s elfde plaat volstrekt onduidelijk. Het eerste, en in mindere mate het tweede, deel lieten zich vooral kenmerken door de op soulsamples gebaseerde beats van Kanye West en Just Blaze. Hoewel Kanye West op het derde deel zowel als producer als als uitvoerend artiest prominent terug te vinden is, herkennen we op deze zeven nummers de West van 2001 nauwelijks terug. In plaats daarvan horen we op The Blueprint 3 een potpourri van stijlen die momenteel populair zijn en wordt en passant gedateerde muziek genadeloos afgeserveerd.

Deze muzikale keuze heeft een belangrijk effect op de plaat en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat Jay-Z nieuwe paden inslaat, maar tegelijkertijd kun je je afvragen of hij niet gewoon schaamteloos meelift op andermans succes. The Blueprint 3 wordt namelijk overheerst door gastoptredens en de afzonderlijke nummers zijn dikwijls kenmerkender voor de optredende gastartiesten dan voor de gastheer zelf. Dat tafereel begint al bij het eerste nummer, waarop Jay-Z geassisteerd wordt door zanger Luke Steele van Empire of the Sun. Hoewel het nummer geproduceerd is door Kanye West klinkt de beat met de dromerige sfeer eerder als een product van Empire of the Sun dan van Jay-Z. Ditzelfde geldt ook voor een handvol andere nummers op het album.

De vraag is dan vooral hoe de rapper zich staande houdt op andermans terrein. Het antwoord is niet eenduidig, Jay-Z’s prestaties op de nummers zijn wisselend. Als rapper heeft hij ongelooflijk veel capaciteiten, maar op The Blueprint 3 blijken die niet op ieder aspect eindeloos. Op meerdere nummers is het niet Jay-Z maar zijn gastartiest die imponeert, iets wat op zijn tien voorgaande albums toch zelden voorkwam. Een voorbeeld daarvan is de met synthesizers volgeladen 'Real As It Gets', waarop Jay-Z genoegen moet nemen met een bijrol in de schaduw van Young Jeezy. Een andere track waarop de rapper uit New York niet helemaal uit de verf komt is de Alphaville-cover 'Young Forever'. Het nummer, dat zich nog het best laat kenmerken als happy hardcore zonder de hardcore, draagt een bepaalde melancholie met zich mee die Jay-Z in zijn coupletten niet overtuigend uitdraagt.

Gelukkig is Jay-Z wel geroutineerd genoeg om kwaliteitsmuziek te herkennen, waardoor veel nummers ondanks het ontbreken van zijn topvorm alsnog uitstekend aan te horen zijn. Bovendien zijn de gastartiesten, zonder uitzondering, erg getalenteerd. Zo zorgt producer annex rapper Swizz Beats met 'On To The Next One' voor de absolute knaller van de plaat. De clubtrack is met zijn verscheidene beatovergangen erg verslavend en maakt het de luisteraar erg moeilijk om stil te blijven zitten. Een producer waarvan de gouden jaren voorbij lijken te zijn is Timbaland. De producer van Jay-Z-klassiekers als 'Big Pimpin' en 'Dirt Of Your Shoulder' is op The Blueprint 3 aanwezig met drie slappe beats, waarop ook duidelijk aan de gastheer hoorbaar is dat ze niet erg inspirerend zijn. Vooral het mannetje vs. vrouwtje-nummer 'Venus vs. Mars' solliciteert nadrukkelijk naar een plekje op de "Worst of Jay-Z"-compilatie.

Hoewel Jay-Z op 'Off That' pretendeert innoverend te zijn, is hij dat op The Blueprint 3 zeker niet. Jay-Z springt op de wagen van allerlei momenteel populaire, talentvolle artiesten, wat een hoop sterke tracks ('Run This Town', 'Real As It Gets', 'On To The Next One') oplevert. Hoewel dus niet vernieuwend, is het album wel een toevoeging voor Jay-Z’s oeuvre. Hij doet dingen die hij niet eerder deed en ondanks dat dat niet altijd even goed gaat, valt er op The Blueprint 3 nog genoeg te genieten.

Tracklist

01 What We Talkin' About [ft. Luke Steele of Empire of the Sun]
02 Thank You