DVD: Untraceable

Happy Slapping is een fenomeen dat anno 2008 helaas regelmatig voorkomt. Hiermee is wel vast te stellen dat internet niet altijd een goede ontwikkeling is. Al ligt het natuurlijk vooral aan de zieke geesten die naast het begaan van de mishandeling deze ook willen tonen. De film Untraceable laat één van de gruwelijkste vormen van happy slapping zien. Het blijft niet bij mishandeling, het slachtoffer vindt online de dood. Hoe bizar moet je als mens in elkaar zitten om dit te willen laten zien aan de wereld. En je vraagt je af wat mensen bezielt om dit massaal te wíllen zien op het internet, want de kijkers houden dit mede in stand. Hoe het ook zij, het vormt de basis voor een ijzingwekkende thriller.

Killwithme.com
Moeder en FBI-agente Jennifer Marsh is zeer bedreven met internet. Voor haar werk houdt ze zich bezig met websites die 'niet door de beugel' kunnen. Op een dag komt ze uit bij de website 'killwithme.com'. Hierop is live te zien hoe iemand een kat laat sterven. De beheerder van de site heeft zijn 'moord'-apparatuur zo gekoppeld dat hoe meer mensen zijn site bezoeken, hoe sneller de kat komt te overlijden. In eerste instantie is er bij Jennifer's baas weinig interesse om deze zaak te onderzoeken. Tot het moment dat er beelden te zien zijn van een journalist die live op de site wordt gemarteld, met de dood tot gevolg. De FBI ziet nu wel aanleiding de zaak hoog op te nemen.

Marsh krijgt de leiding over het team dat deze moordenaar moet opsporen en oppakken. Het lijkt te bizar voor woorden dat iemand dit op internet toont en dat er zoveel mensen geïnteresseerd zijn in het bekijken. De betrokkenheid bij de zaak wordt nog groter als uiteindelijk ook Jennifer's collega Griffin en zijzelf slachtoffer worden van deze psychopaat. Zou het Marsh en haar team lukken deze internet-killer op tijd te vinden en te stoppen? Kijk en huiver.

Vergelijking
De film doet soms wat denken aan Se7en. Vooral de manier waarop de moorden plaatsvinden en in beeld worden gebracht roept herinneringen op aan deze eerder verschenen genre-genoot. Untraceable is echter afwijkend genoeg om niet onder te doen voor Se7en. Het blijft een spannend verhaal, al kun je betwijfelen of dit soort zaken daadwerkelijk zouden voorkomen. Maar de makers pretenderen ook niet dat het een waargebeurde situatie is.

De film weet je als kijker van begin tot eind vast te houden door de goede spanningsboog die erin zit. Untraceable heeft het label 'thriller' opgeplakt gekregen, toch kun je soms ook wel horrorelementen in de film terug zien. Deze zijn alleen niet zó gruwelijk dat zij het label 'horror' volledig zouden kunnen dragen.

Goede casting
Vooral de rol van Diane Lane verdient complimenten. Zij laat zien een uitstekend actrice te zijn. Zij weet heel mooi de balans te vinden tussen de lieve en zorgzame moeder en de toch hardere FBI-agente die zij beroepsmatig moet zijn. Deze balans maakt haar erg menselijk en sympathiek. Je voelt bij bepaalde scènes daadwerkelijk met haar mee, bijvoorbeeld wanneer haar dochtertje ten prooi dreigt te vallen aan de psychopaat. De emotie die ze in deze scène laat zien, is voelbaar en intens. Het raakt een mens in het hart, moeder of niet.

Zoals we van RCV gewend zijn, bevat deze release geen extra's. Toch altijd wat jammer, want een kijkje achter de schermen zou wel aardig geweest zijn. De kijker is waarschijnlijk wel nieuwsgierig naar het tot stand komen van de diverse gruwelijke beelden. Helaas, je komt bedrogen uit. Het is de film en niets meer dan dat. Gelukkig is deze dan wel sterk genoeg om de release zelf te dragen. Een goede thriller, die bij tijd en wijle wel een sterke maag verreist. Maar als je daar over beschikt, heb je een prima dvd in handen.

Label: RCV Releasedatum: 20 augustus 2008 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.