Boek: Adam Fawer - De Einstein code

David Caine, Caine voor vrienden, houdt wel van een gokje. Zijn sterke kant is dat hij ontzettend goed is in kansberekening, zijn zwakke kant is zijn epilepsie. Als hij dan op een avond bij een spelletje poker een flink bedrag verliest door een epilepsieaanval, besluit hij mee te doen aan een proef voor een nieuw geneesmiddel. Toevallig was er net een 'plaatsje' vrijgekomen. Door het nieuwe experimentele medicijn wordt de hevigheid van de epilepsie minder, maar er is een bijwerking. In plaats van de kansberekeningen te moeten maken ziet Caine ineens hoe de verre toekomst eruit kan zien voor iemand. Ook ziet hij hoe een kleine wijziging die uitkomst totaal kan veranderen, zowel positief als negatief. Als er dan een aanslag op zijn leven wordt gepleegd begint hij langzaam de consequenties te zien van zijn nieuwe vermogen. Vooral als blijkt dat er veel mensen erg geïnteresseerd zijn in zijn nieuw gevonden gave.

De Einstein code is het debuut van Adam Fawer, welke verscheen in 2005. Het boek is nu opnieuw uitgebracht als een paperback. Adam ziet zichzelf niet als een typische schrijver, Engels was dan ook niet een van zijn vakken op school. Statistiek was wel iets waar Adam zich in verdiepte. Eind jaren negentig begon hij met werken in de dotcom-industrie. Op een gegeven moment werkte Adam zelf als Chief Operating Officer bij About.com. Toen een goede vriendin van Adam hem vertelde dat ze borstkanker had besloot hij om te stoppen met zijn baan en zijn jeugddroom te vervullen: schrijver worden. Wanneer we een tweede boek van deze auteur kunnen verwachten is nog niet bekend.

Adam Fawer

Met een titel als De Einstein Code denk je uiteraard meteen aan het succesvolle De DaVinci Code. Maar als je naar de originele titel kijkt, Improbable, valt die gedachte gelukkig meteen weg. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar verstopte boodschappen in kunstwerken gemaakt door Albert Einstein, of überhaupt naar kunstwerken van Albert. Wees wel voorbereid op een heleboel wiskunde en statistiek met daarbij een scheutje kwantummechanica en de daarbij behorende filosofie. Net zo als bij het eerdergenoemde boek van Dan Brown komt de extra theorie over tijd, dimensies en andere onmogelijke zaken tussendoor op tafel in dit verhaal. Alleen met die extra informatie komt dit boek tot een sluitend einde. Met vlagen wordt het hierdoor wel een erg ingewikkeld boek, maar gelukkig steekt de spanning ook geregeld de kop weer op. Mede door de verschillende toekomsten die de hoofdpersoon kan zien zou dit een interessante film kunnen worden. Maar om alles te kunnen begrijpen zou zo’n film bij tijd en wijle een zeer saaie en langdradige zit van ruim drie of vier uur worden. Dat is dus meteen het minpunt van dit boek. De ingewikkelde maar vereiste extra theorie maken het verhaal niet makkelijker om te lezen. Wel een interessant verhaal maar niet voor iedereen weggelegd.

Uitgever: Zilver Pockets ISBN: 978 90 4176 214 6 Pagina's: 526